Ola guys,
Ik heb in het verleden al wat vragen gesteld over een vps met een panel. Ik wil overstappen op een niet al te duur pakket (om kosten te besparen) en daarom heb ik eens even met Strato gebeld. Ik kreeg zo'n fijne norse technicus aan de telefoon, dus echt veel schoot ik er niet mee op. Ik vroeg of het mogelijk was om alle websites die ik aan plesk koppel te laten uitkomen in één en dezelfde map. In eerste instantie zei hij dat het kon, maar even later zei hij dat hij niet wist of het via plesk kon. Mja... daar schiet ik niet veel mee op.
Anyhow... ik heb niet veel verstand van servers en daarom wil ik dus een panel gebruiken waarmee ik makkelijk websites kan aanmaken en kan koppelen aan de VPS. Deze websites wil ik allemaal naar één map kunnen laten leiden op de VPS. Heel simpel gezegd wil ik in dat panel invullen "www.foo.nl" heeft als document root "public_html". En vervolgens wil ik ook invullen "www.bar.nl" heeft als document root "public_html". Enz. Ofwel, lekker simpel dus.
Ik heb nu nog geen klanten, maar als ik die ooit heb dan is het de bedoeling dat ze via mijn cms (dus niet via het panel!) hun website kunnen bijwerken, maar... ze moeten wel via het panel webmail kunnen gebruiken en indien mogelijk ook kunnen configureren. Wat ik dus wil is dat een klant op het panel kan inloggen en daar zijn webmail kan bekijken (en verder niks, dus geen ftp toegang e.d.), en ik wil ook dat (de systeembeheerder van) de klant kan inloggen op het panel en daar zelf e-mailadressen kan aanmaken/beheren. Maar wel tot een maximum aantal en/of omvang (in mb).
Mijn wensen zoals hierboven... is dat te regelen met plesk? Zijn er andere, makkelijkers panels? Wellicht gratis? Kortom... ik hoop dat dit topic een aantal goede tips oplevert. Ik heb niet heel veel serverkennis. Daar wil ik me tzt zeker wel in verdiepen, maar de komende tijd heb ik er echt nog geen tijd voor. Ik zou het leuk vinden om wat tips te krijgen. Ook qua goedkope (maar wel betrouwbare) hosting. Momenteel betaal ik ca. 25,- per maand aan een vps met cpanel. Omdat ik er geen geld aan verdien wil ik graag de kosten drukken. Een strato pakket met plesk heb je al voor 10,- maar misschien weet iemand een beter alternatief (oh.. wel graag met nederlandse helpdesk).
Ik hoop op veel respons. Alle tips betreffende panel en/of hosting zijn welkom!
4.967 views