Er staat over al wel uitgelegd wat PHP is, maar ik snap er niet veel van. Wie kan het me gewoon heel simpel uitleggen, niet te moeilijke taal graag.
Ben ook nog maar 14. :P
Ik kan trouwens wel met html werken.
Maar ik zou dus graag met PHP willen werken om een automistisch paardenspel op internet te maken. (dus dat iemand een zadel wil kopen en dat dat dan meteen bij zijn/haar stal staat, wel net hoor :) )
PHP is een server-side scripttaal. Dat is in tegenstelling tot bjivoorbeeld java-script, dat is een client-side scripttaal.
Wanneer je een pagina opvraagt doe je dat met je browser (client side) bij een webserver (server-side). Het komt er op neer dat php al op de server wordt uitgevoerd. Hiermee kan je bijvoorbeeld op de server zelf een programma schrijven waarbij mensen een reactie kunnen achterlaten, en dat dit op de server wordt opgeslagen.
Bij client-side is dat niet mogelijk. Wanneer je de pagina al hebt gedownload en bekijkt in je browser, is het niet meer mogelijk om wijzigingen op de server op te slaan.
Dat is min of meer het doel van server-side talen. Je hebt dus een webhost nodig die php ondersteund om php te kunnen uitvoeren. Deze zijn vaak niet gratis. Maar er zijn ook gratis hosts als lycos die het wel ondersteunen, maar met gebreken.
Als je php wilt leren is het verstandig om bijvoorbeeld eens te beginnen met simpele voorbeelden, deze zijn veel te vinden op deze site en andere sites. Een mooi beginscript is bijvoorbeeld een gastenboek.
PHP is een server side script taal dat op allerlei manieren kan worden ingezet. Het is voor de gemiddelde persoon vrij snel op te pikken. Mensen die al enige/veel programmeer/scripting ervaring hebben zullen zeer snel in staat zijn om een webapplicatie er mee te maken. PHP is ook als CGI parser in te zetten, lol
?
Onbekende gebruiker
03-09-2005 19:54
Heel erg bedankt. :)
Html had ik na een maand al redelijk onder de knie (k kon sites maken met iframes, formulieren, css enz enz), dus hopelijk leer ik php ook snel, al lijkt het me wel ingewikkelder.
Ik mag een eigen domeinnaam, weten jullie of eht bij www.freerider.nl een beetje een goeie host is?