@Aad:

Heb je dan ook tips hoe ik de commandline kan leren, en waar kan ik bijv. leren hoe dat werkt met het updaten van libs/kernel? Waar vind ik die informatie?

Zijn er betere alternatieven voor phpmyadmin? Ik hoor het graag...
ik gebruik HeidiSQL om de Mysql databases te benaderen.
om niet poort 3306 op de server open te hoeven zetten, gebruik ik putty of kitty om te connecten via SSH. En dan een tunnel om poort 3306 op de server te benaderen.

Dat vereist dat je om te beginnen al ssh toegang moet hebben voor je de tunnel kunt opzetten. En er is dus niet een algemeen bekend en publiek benaderbaar script (phpmyadmin) dat de hacker-to-be kan proberen te misbruiken.
Hmm... oké... klinkt ingewikkeld zo'n tunnel :)
kwestie van bij de settings onder Tunnels invullen: 3306 en localhost:3306
oke... nja... zo ver ben ik nu nog niet, maar ik zal het in gedachten houden...
Ozzie PHP op 26/09/2014 22:06:57

Heb je dan ook tips hoe ik de commandline kan leren, en waar kan ik bijv. leren hoe dat werkt met het updaten van libs/kernel? Waar vind ik die informatie?
Misschien toch nog een ouderwets papieren boek, diverse Linux boeken van O'Reilly, mijn eerste leerboek was Unix Unleashed en ik gebruik dat nog als naslag werk. Ik heb ook Linux System Administration Recipes en Unix System V. Op het werk gebruiken we alleen maar commandline, de godgansedag. Ik kan je daarom geen alternatief adviseren voor een paneeldinges. Updaten/upgraden deed ik vandaag thuis met #atp-get update en #apt-get upgrade op Debian Linux. Op CentOS kan je #yum update gebruiken. (https://www.centos.org/docs/5/html/yum/sn-updating-your-system.html)

Thanks John... en als je dan heel specifiek een boek/titel zou aanraden, waarin ze echt helemaal bij het begin beginnen... wat is dan een goede keus? (bij voorkeur Nederlands, maar als het niet anders kan Engels)
De O'Reilly boeken. Helaas in het engels. Linux Network Administrators Guide. Ga eens browsen in de plaatselijke fysieke bilbliotheek.
Ik raadt iedereen aan die de commandline wil leren. Pak een virtuele machine en installeer daar de basic CentOS7 op. Daarna even op dit linkje klikken en lekker aan het werk gaan.
Als je het verprutst geeft het niet en kan je altijd makkelijk overnieuw beginnen.
Het heeft mij HEEL erg geholpen dit te doen.
En denk dat ik onegeveer wel 20x overnieuw ben begonnen.

Ik installeerde dan ook wel meer dingen dan alleen die in de handleiding stonden;
- SVNserver van WANdisco (bestaat helaas niet meer)
- Aanpassingen in httpd
- Een foutje van mij om belangrijke bestanden te verwijderen waardoor heel de server in de soep liep

Zelf gebruik ik deze server setup als test-server voor mijn klanten. De websites draaien dus max. 2 weken hierop en wordt met Git geupdate en overgezet op mijn live server.

Ontwikkelen doe ik trouwens lokaal en als er iets aangepast moet worden qua design of iets dan wordt dat lokaal gedaan en niet op de test-server.

Lokaale aanpassing > Git commit > Git push
Test-server: Git pull > klant informeren
100% tevreden? : Website overplaatsen naar live server (Git clone)

Bij vragen mag je me contacten
Thanks voor de aanvulling. Ik zie dat jouw link betrekking heeft op een panel (IPConfig), maar zelf zal ik met Plesk gaan werken wat (als het goed is) heel veel dingen uit handen neemt, in die zin dat Plesk ze voor je regelt, of dat je ze via Plesk kunt regelen. Daarnaast ben ik straks de enige die ftp/ssh toegang heeft, dus dat verkleint de kans dat er wat misgaat aanzienlijk.

Mocht ik vragen hebben dan zal ik me melden :)

Reageren