Hoi,
Ik heb de volgende QUERY
$query_names = mysql_query("select DISTINCT agentnaam FROM tba ORDER BY agentnaam ASC");
$agenttot = mysql_fetch_array($query_names))
Echter er zijn 2 tabellen waar agentnaam in kunnen staan, nml afgehandeld
Hoe kan ik Distinct gebruiken om in beide alle unieke namen te laten selecteren maar wat wel als variable terugkomt zodat ik die kan echoen als:
$ad = $agenttot['agentnaam'];
Iemand een idee? Ik zag mogelijkehden met UNION of de tabelnamen gewoon scheiden met komma, maar dat werkte bij mij niet.
Je wilt dus iets uit 2 tabellen selecteren? Dan zul je een JOIN moeten gebruiken. Of je een LEFT, RIGHT of "JOIN" nodig hebt ligt aan de relatie tussen de tabellen.
Tip: Stap over op Mysqli. Mysql is verouderd en zal uit toekomstige PHP Versies (6.0) verdwijnen.
thnx voor je reactie, ik zal eens kijken naar join.
Overstappen naar een andere database heb ik niet in de hand. Is provider afhankelijk of ze het aanbieden of niet.
[size=xsmall]Toevoeging op 13/10/2014 15:34:11:[/size]
O, ik denk dat ik mijn vraag fout had. Ik bedoel niet 2 tabellen maar 2 kolommen :)
je hoeft niet overstappen naar een andere Database, enkel naar de PHP Functie. Welke PHP Versie heb je op je server? (Tevens is het niet verplicht, maar als je begint kan je beter het doen met Mysqli, anders kan je binnenkort alles gaan aanpassen)
Ik begin niet... tis niet mijn server etc. Ik php alleen maar :)
Maar dat is voorlopig niet mijn probleem. Het vastlopen in PHP wel ;)
Toch bedankt voor je info daarover. Ik zal het in ieder geval bekijken voor de toekomst.
Tabel showen gaat hier niet lukken... te gevoelige info.
Het zijn in ieder geval 2 kolommen waar namen in staan maar niet per se dezelfde handelingen verrichten. Op die manier wil ik statistieken maken. Maar ik moet dan wel alle namen uit die 2 kolommen hebben om te echoen.
agentnaam afgehandeld_door
jan 1 piet 1
chris 2 jan 1
flip 3 flip 3
gaat ook niet werken want dan krijg je toch dubbelen.
[size=xsmall]Toevoeging op 13/10/2014 16:16:36:[/size]
$query_names = mysql_query("select count(*) FROM (select distinct agentnaam, afgehandeld_door from tba) group by agentnaam");
of niets
[size=xsmall]Toevoeging op 13/10/2014 16:17:06:[/size]
en jawel, ik heb wel ID... dit zijn echter de enige kolommen die er nu toe doen :)
[size=xsmall]Toevoeging op 13/10/2014 16:20:41:[/size]
ook deze geeft een lege output:
$query_names = mysql_query("select agentnaam, count(*) FROM (select distinct agentnaam, afgehandeld_door from tba) group by agentnaam");
[size=xsmall]Toevoeging op 13/10/2014 16:34:17:[/size]
ps, ik ben nu vrij, ga er morgen weer mee verder. Bedankt voor meedenken tot nu toe. Hopelijk heb je ondertussen een verlossing voor me :D