ik had in mijn eerdere post ook nog een opmerking over de nadelen van date_format().
Vaak staan de query's niet direct naast de plek waar je iets nodig hebt.
Bijvoorbeeld, je hebt een script met een webshop. Daarbij heb je vaak een lijst met orders nodig: voor de klant, voor de inpakafdeling, voor de administratie.
Dat is steeds bijna dezelfde query, dus die zet je dan op 1 plek neer. Dat heeft als voordeel, dat als je een kleinigheid in de tabel aanpast, je niet in 432 scripts moet zoeken, waar de query ook moet worden aangepast.
Maar dat betekent ook iets voor je datum:
je kunt niet zeggen: doe de datum altijd in formaat d-F-Y, want misschien heb je de ene keer inderdaad een datum met "Juni" nodig, maar de andere keer met "June"
en op een ander scherm heb je het jaartal er niet bij nodig (omdat die al in een kopje staat?)
Dan is het gemakkelijker om gewoon steeds "2014-10-20 10:14:04" terug te geven.
Dan blijft de query steeds bruikbaar, en pas op het moment dat je iets in je template schrijft, gebruik je de format() van php.
Bedankt voor jullie antwoorden, hier kan ik weer wat mee, had zelf enkele en dubbele aanhalingstekens gebruikt in script wat ook voor fouten zorgde.
Verder ,,is het mogelijk de waarde van het weeknummer (hier dus 44 )te kunnen selecteren
via een select menu of iets in die geest , nu wordt het wat onoverzichtelijk omdat de data van alle weken wordt getoond.
Ik heb nou een pagina met tabel met naam, email, weeknummer enz
Ik wil dus een weeknummer kunnen kiezen met een menu of iest in die geest zodat alleen de gekozen week xx wordt weergeven.
Ik kan natuurlijk voor elk weeknummer een aparte pagina maken , maar zoek een beter alternatief.
Wellicht handig om mijn query erbij te zetten (weeknummer wordt al in form ingevuld hier dus als 44)
$query = mysql_query( "select DATE_FORMAT(date, '%d-%M-%Y') as formatdatum , id, tijd, name, email, telefoonnummer, geslacht, aantal_personen, optellen, week_num, message from test WHERE week_num = 44 ORDER BY date ") ;)