Hallo,

Sinds gisteren krijg ik mijn externe harde schijf niet meer aangesloten op mijn computer en maakt deze een tikkend geluid. Nu ga ik deze opsturen voor reparatie en hoop ik dat de informatie die erop staat nog te redden valt. Hoe groot schatten jullie de kans dat de informatie op de schijf nog te redden valt? En is het mogelijk dat ik in mijn computer een soort van cache kan uitlezen van die schijf?

Ik hoop dat jullie me hiermee verder kunnen helpen.

Alvast bedankt!
Het liefst wil ik er niet zelf niet mee zitten rotzooien want ik heb hier totaal geen verstand van en ik kan het me niet permitteren dat ik de data verlies.
Lord Gaga op 20/10/2014 17:08:16

en ik kan het me niet permitteren dat ik de data verlies.

In dat geval neem ik naam dat je een fatsoenlijke backup hebt waar vanaf je verder kunt werken ?

De data op deze schijf zijn nou juist de backups en sommigen zijn al meer dan 7 á 8 jaar oud.
de kans dat de data gered kán worden zal best rond de 99% liggen.
Maar of jij de kosten er voor over hebt....

Iemand kan desnoods sector voor sector op de schijfjes in de behuizing gaan zoeken wat er gestaan heeft. Desnoods besteed je daar 6 maanden fulltime aan. of je dat wilt betalen is de vraag.

Als het een beetje meevalt, zou heb met een honderd of wat aan euro's klaar kunnen zijn.
Is er iets fysiek gebeurd met de schijf? Draaiend van de tafel gevallen bijvoorbeeld??
Ik heb gisteren mijn computer en alle andere apparatuur opnieuw aangesloten en waarschijnlijk heb ik een verkeerde stekker in de externe harde schijf gestoken waardoor er teveel stroom op kwam te staan. Daarna begon het tikken.

Ondertussen heb ik al wat rond gezocht op internet en denk ik dat ik dit maar eens een kans geef:
http://www.datarecoverynederland.nl/harde-schijf-recovery.html
Is het een USB externe disk? Het kan ook zijn dat je USB poort defect is geraakt. De schijf spreekt aan, de spanning stort in elkaar en je hoort alleen de leeskop tikken. Probeer de schijf aan een ander apparaat/laptop/computer. Verder altijd zorgen dat je een dubbele backup hebt of dat je bestanden ook in kopie op je computer staan.
Ik heb de schijf al ingebouwd in mijn PC en aan mijn vaders PC geprobeerd te koppelen maar dat hielp ook niet, het bleef tikken. Dan maar hopen dat datarecoverynederland alles kan herstellen en een nieuwe harde schijf kunnen opsturen met de data. Als dat is gebeurd, is er dan een programma dat er voor zorgt dat wanneer ik iets opsla op een schijf dit automatisch ook wordt opgeslagen op een andere schijf?
Er is van alles mogelijk, ik heb (oude) SAN met een RAID10 configuratie en nachtelijke backup naar een netwerkdisk. Altijd opslaan op het SAN en niet meer lokaal op je peeceetje of laptop.
Al met al is er dus wel een grote kans dat alle data er nog op staat?

Reageren