That's the question...

Een rare vraag, een vreemde vraag... ja zelfs een gekke vraag. Zo durf ik dit wel te noemen! En nadat je deze vraag gelezen hebt, zul jij waarschijnlijk hetzelfde denken. Het is een vraag waar ik niet helemaal uitkom. Namelijk, waarom ik dingen op een bepaalde manier groepeer. Kun je de manier van groeperen vastleggen in een stramien, of is het een soort van willekeur? Echt, ik hoop dat iemand een leuke tip heeft of me een soort van houvast kan geven.

De grap is dat je meestal automatisch al vrij logisch groepeert, maar als ik er nu over nadenk is het eigenlijk toch een soort van willekeur.

Ik zal een voorbeeld geven. Stel, is helaas niet zo, dat ik heeeel rijk was en dat ik per jaar wel 100x op vakantie zou gaan. In de winter ging ik altijd op wintersport naar een (verschillende) plaats in Duitsland of Oostenrijk (dus 50 plaatsen in totaal) en in de zomer ging ik op zonvakantie naar Griekenland of Frankrijk (ook 50 plaatsen in totaal). In al deze plaatsen maakte ik een serie foto's die ik heb opgeslagen in aparte mappen (in totaal dus 100 mappen).

Nu gaan we de boel groeperen in categorieën. In ieder geval zou ik een map "Foto's" maken met daarin een map "Vakantie". Maar vanaf dan wordt het spannend...

Foto's/Vakantie/

Hoe nu verder? Wat ik natuurlijk kan doen, is gewoon de 100 mappen in de map "Vakantie" knallen. Maar als ik dat doe, dan zou ik dus zowel de landnaam als de plaatsnaam in de naam van een map moeten verwerken:

Foto's/Vakantie/Frankrijk - Parijs/1.jpg

Goede optie? Ja of nee? Wat vinden jullie?

Wat ik ook zou kunnen doen, is per land een map aanmaken, en dan iedere map de naam van de stad geven:

Foto's/Vakantie/Frankrijk/Parijs/1.jpg

Dat lijkt me best een goede optie. Beter dan de vorige, of niet?

Oké... leuk dat gegroepeer... maar hoe ver moet je nu eigenlijk gaan?

Stel nu dat van de 25 vakanties in Frankrijk ik 12 vakanties in een hotel zat, en 13 vakanties in een caravan. Dan zou ik nog een verdere onderverdeling kunnen maken. Namelijk:

Foto's/Vakantie/Frankrijk/camping/Parijs/

Nu zou ik dat gevoelsmatig niet zo snel doen, maar ik weet alleen niet zo goed WAAROM ik het niet zou doen. Het zou op zich namelijk prima kunnen. We splitsen de landen op, en waarom zouden we dat dan ook niet met het type vakantie doen... toch?

Oké... we gooien er nog een lolletje tegen aan. Stel dat ik een naturist zou zijn (neeee... dat ben ik niet!) en dat 7 van mijn campingvakanties op een naturistencamping zouden zijn, dan zou je nog een stapje verder kunnen sorteren. Je voelt 'm vast al aankomen, dus ja hoor... HOPPAAA!!!

Foto's/Vakantie/Frankrijk/camping/naturisten/Parijs

Kortom, mijn vraag is eigenlijk... wanneer is groeperen nu eigenlijk zinvol? Wat is het doel ervan... en tot hoever moet je gaan? Hoe bepaal je WAAROP je groepeert, en hoe bepaal je of je genoeg categorieën hebt gemaakt?

Ik zei het al... een rare vraag, maar denk er eens over na... want ik ben toch wel heel benieuwd of iemand hier iets zinnigs over kan zeggen :-)
Stel, is helaas niet zo, dat ik heeeel rijk was en dat ik per jaar wel 100x op vakantie zou gaan.

365/100 = korte vakantie ;-)

Grappig dat jij dit doet:

/foto's/vakantie/2014/Parijs

Zelf zou ik eerder dit doen:

/foto's/2014/vakantie/Parijs

Op zich kan ik mij hier wel in vinden, want je wilt in 1 oogopslag naar de folder foto's en vervolgens pak je het juiste jaartal er weer bij.

Stel het word een structureel dingetje, jou vakantie gevoel a 3,65 dag ;-)
dan zou ik al vrij snel dit hanteren:
/vakantie/2014/parijs/maand/dag

Helaas ga ik niet 100x op vakantie, maar ik werk wel gemiddeld 228 werkdagen.
Dagelijks schieten wij honderden foto's van nieuwe producten...

Hier houden wij het vrij simpel bij:
/2014/maand-dag/*.jpg

Dit lijkt de meest efficiënte manier...dus ik denk dat het ook een beetje afhangt van het soort "categorie" dat je wilt grouperen.

Echter, als ik in een jaar 5 vakanties zou hebben gemaakt, waarvan 2 naar Frankrijk, dan zou ik niet geneigd zijn om die 2 vakanties naar Frankrijk in een aparte map te zetten.

Ik zou hierin dus wel 2 mappen maken, e.g.: /vakantie/frankrijk/maand-van-vakantie/
Je hebt dan altijd de vakanties alsnog gesplitst...het zijn namelijk 2 aparte vakanties en niet 1 geheel ( stel je zet de gehele map op dvd om deze op je tv te laten zien aan je familie).
>> Hier houden wij het vrij simpel bij:
/2014/maand-dag/*.jpg

Hangt inderdaad er vanaf wat je schiet. Mij lijkt het heel lastig om dan je foto's op basis van de datum terug te vinden. Want hoe weet je wanneer je wat hebt geschoten?

>> Ik zou hierin dus wel 2 mappen maken, e.g.: /vakantie/frankrijk/maand-van-vakantie/

Oké, maar dan kun je niet zien om wélke vakantie het gaat. Ik zou mij persoonlijk eerder de naam van de bestemming herinneren dan de maand waarin ik op vakantie was. Dus /vakantie/frankrijk-parijs/ of /vakantie/frankrijk-nice/ lijkt mij persoonlijk een stuk handiger dan /vakantie/frankrijk/mei/ of /vakantie/frankrijk/november/.

Reageren