mijn vraag: moet dit op deze manier of ontbreekt hier een stukje?
mail()
Om met PHP te mailen hebben de makers de functie mail() bedacht.
De syntax van deze functie is zeer eenvoudig :
mail( aan , onderwerp , bericht );
mijn vraag: misschien is dit de herhaling van een vorige vraag. maar ik wil graag begrijpen hoe ik dit toe moet passen.
Je zult ook een geldig (tele2)-mailadres moeten toevoegen bij 'sendmail_from', en de puntkomma weg moeten halen.
Dan zou je mogelijk kunnen mailen.
Een alternatief is het gebruik het PHPmailer-script. Die werkt een stuk handiger, en is makkelijker te 'debuggen' in gevallen als een mail niet verzonden kan worden.
gedaan zoals hierboven, ik krijg bericht dat mijn formulier is verzonden maar nog komen mijn mails niet aan. (mail.axc.nl is echt de server en niet smtp.axc.nl)
als ik de @ van @mail weghaal krijg ik de volgende melding:
Warning: mail() [function.mail]: Failed to connect to mailserver at "localhost" port 25, verify your "SMTP" and "smtp_port" setting in php.ini or use ini_set() in C:\xampp\htdocs\test\send_form_email.php on line 137
Thank you for contacting us. We will be in touch with you very soon.
als ik de @ weer terug zet krijg ik de volgende melding
Thank you for contacting us. We will be in touch with you very soon.
Die @ onderdrukt foutmeldingen, en verder zal er goede foutafhandeling missen op je mail() functie.
Heb je Apache al herstart na de aanpassingen in je php.ini? En gebruik anders eens poort 25?
Verder zie ik in een traceroute dat: mail.ikwil.nl niet bereikbaar is.
heb de poort 25 ook gebruikt en heb dezelde reactie
mijn server heeft de volgende gegegevens gegeven
POP server: mail.uwdomein.nl
SMTP server: mail.uwdomein.nl
IMAP poort: 143
POP poort: 110
SMTP poort: 587
Gebruikersnaam: [email protected]
Wachtwoord: zoals u hebt aangegeven
SSL: Uit!
Authenticatie voor SMTP is vereist!
de smtp server is de server waarmee jouw website de mail verstuurt. Dat is doorgaans niet de server waarheen de mail gestuurd moet worden.
Vergelijk het met de stagiair die je bij je roept met de melding "dit moet op de post". Daarbij maakt het ook niet uit waar de post heen moet.
De smtp server /stagiair zorgt vervolgens dat de mail opweg gaat.
Doorgaans moet je ook zorgen dat de smtp server jou kent. Ofwel zit je in zijn netwerk (adsl provider, hosting van de webserver in datacenter), ofwel geef je een wachtwoord en username op om je bekend te maken.(via gmail bijvoorbeeld).
op de envellop / in het TO veld staat wel waar de mail heen moet