Even een iets wijder vraagje dan PHP:

Hoeveel soorten programmeer talen zijn er?
Iemand een site met een lijstje?

Ik bedoel dan bijvoorbeeld: functioneel, objectief
Maar er zijn er veel meer volgens mij...

Tot nu toe kan ik alleen op wikipedia wat vinden, maar niet echt een lijstje met soorten...
volgens mij er zijn ook niet zoveel webprogrammeer talen een stuk of 10 bekenden en serverside helemaal niet
Ik ken er niet zoveel meer, missschien nog wat basistalen, al ken ik daar zo geen voorbeeld van (van die talen die bijna direct met de processor praten, zonder compile/vertaallaag, naja wel een beetje, maar met maar enkele functies)

Ruby lijkt mij nog een mooie taal, al is het alleen de naam al ^^,
Ik bedoelde ook niet alleen webprogrammeer talen Siebren...
Ik zoek wel gewoon verder
ASP, JAVA, CGI, Perl, PHP, JSP, ASP.net, VB.net, C++

Dit zijn denk ik wel de bekendste
Ik denk dat er alleen maar is:
object-orientated,
subject-orientated

Een beetje programmeertaal geeft je de mogelijkheid te kiezen van hoe je het aan gaat pakken. PHP kan zowel met classes als alleen if en else etc. Het is mij wel eens gelukt een hele wiki met ondersteuning voor heet opslaan van bestanden in de pagina (xml-bestanden) te schrijven in 1 bestand, met in totaal maar 3 functies, om de tekst te filteren. De rest was alleen maar if en else. Echt zo ontzettend onoverzichtelijk. Tegenwoordig maak ik bestanden met algemene functies daarin, zodat ik die makkelijk kan hergebruiken.

HTML kan je ook met <font/> e.d. schrijven, maar je kan het ook doen met een stylesheet. Dan kan je de HTML hergebruiken, hoef je alleen het stylesheet te verwisselen, of natuurlijk andersom.

Ik denk dat het tegenwoordig wel met iedere zichzelf respecterende programmeertaal is. Tenzij je op processor-niveau wil gaan programmeren, dan moet je het doen met de functies die in de processor zitten ingebakken. Dat lijkt mij persoonlijk helemaal niks.
Eris schreef op 07.09.2005 17:54
ASP, JAVA, CGI, Perl, PHP, JSP, ASP.net, VB.net, C++

Dit zijn denk ik wel de bekendste

C, phyton,LISP en nog de versies op deze talen php-GTK bijv.
Die had ik dus ook gevonden (Eris, ik bedoelde soorten talen, niet de talen zelf..)

Maar ik dacht dat het niet de goede lijst was die ik bedoelde... Maar denk toch maar dat ik deze ga gebruiken...
Ben net begonnen met opleiding Informatica aan de Hogeschool Rotterdam, eerste les programmeren. Moet opzoeken hoeveel soorten er programmeer talen er zijn, en dan korte beschrijving en een voorbeeld...

Maar bedankt in ieder geval!
direct met de processor is assembly :)
Uhm, soorten dus...

object-georienteerd
assembly
basic

en dan kun je nog een verschil maken tussen echte programmeer talen en programmeer talen waar je nog veel meer bij krijgt. Bijvoorbeeld PHP heeft build-in functions en C / C++ heeft alleen control structures. Je moet voor dingen als printf() en cout headers includen enzo.
Ik dacht dat je had:
structureel programmeren
procedureel programmeren
object-georienteerd programmeren

De eerste (of de tweede) houdt in dat je alles achter elkaar typt, zonder gebruik te maken van (zelf gedefinieerde functies) (basic of zo??). De andere houdt in dat je veel met functies programmeert, die je ook zelf kan declareren (PHP (oude versies)?). Object georienteerd is met klasses en functies en al, en is stukken minder werk dan alles achter elkaar schrijven omdat je objecten maakt (C++).

Reageren