De system-wide key mag, anders dan de salts en de hashes, natuurlijk nooit in de database worden opgeslagen. Maar waar zal ik deze key dan opslaan? Wat kunnen jullie me aanbevelen?
Het liefst zou je het opslaan in een Hardware Security Module (HSM) die je dan de opdracht geeft een Message Authentication Code (MAC) te genereren voor het wachtwoord. De MAC is dan wat je samen met een uniek salt aan PBKDF2 voert.
Maar dat kost weer geld. Buiten de webroot kost niets extra.
Het punt is dat ik eigenlijk een derde niveau nodig heb. Buiten de root zijn namelijk gebruikersnaam en wachtwoord van de database opgeslagen, dus de system-wide key sla ik dan liever niet op hetzelfde niveau op. Niet dat de key dan nutteloos is, verre van, maar het kan nog veiliger, zoals Dos aangeeft, door de sleutel elders weg te parkeren.
Ik kan natuurlijk niet voor Ward spreken, maar ik zou me kunnen voorstellen dat hij een licentie achtige applicatie aan het maken is, en dat ene stukje code uber geheim wenst te houden.
Het zou kunnen, maar ik ben benieuwd waarom hij juist de code ergens anders wil zetten. Ik zou denken dat als iemand al buiten de root kan komen, niks meer veilig is.
Nee daarom. Als zijn systeem ergens plat gaat of als het buiten de root staat, dan is die ene extra code nou juist net het missende stukje waardoor het wel gehackt is, maar de schade beperkt. Men kan daar verder niets meer mee. Vandaar snap ik Eddy's reply wel door te zeggen: zet het totaal ergens anders neer.
Correct, je kunt in één keer de boel op slot gooien door de sleutel in te trekken. Dat geldt ook voor de accounts van admins: gebruikers die doorgaans wél toegang hebben tot bestanden buiten de root.
Verder gaat het ook om het principe natuurlijk. Je hebt namelijk:
1. Salt en wachtwoordhash in de database.
2. Databasegebruikersnaam en databasewachtwoord buiten de root.
3. System-wide key.
De system-wide key kan dus beter niet worden opgeslagen in (1) de database of (2) de configuratie buiten de root.