Ik ben op zoek naar een systeem waarbij gebruikers online kunnen inschrijven voor een cursus naar keuze al dan niet na registreren.
Ik heb reeds tal van sites met php-scripts doorbladerd, maar nergens iets gevonden dat ook maar enigzins lijkt op een inschrijfsysteem.
Mocht iemand een tip kunnen aanreiken...
[item]een HTML formulier, in te vullen door de gebruiker[/item]
[item]checks met JavaScript (sommige velden zijn misschien verplicht)[/item]
[item]de formulierinfo verwerken in een MySql database met PHP[/item]
Je zou dus kunnen gaan Googlen op PHP en forms, checking forms with javascript, dat soort dingen.
[item]een HTML formulier, in te vullen door de gebruiker[/item]
[item]checks met JavaScript of PHP (sommige velden zijn misschien verplicht)[/item]
[item]de formulierinfo verwerken in een MySql database met PHP[/item]
Je zou dus kunnen gaan Googlen op PHP en forms, checking forms with javascript, dat soort dingen.
Eigenlijk is het gewoon een formuliertje wat de verschillende cursussen uit de database trekt, wat na het invullen 2 mailtjes stuurt (bevestiging en 'er is een nieuwe inschrijving o.i.d.) en een stukje database waar je vervolgens de informatie weer uit kan trekken.
Ik heb ooit iets soortgelijks gemaakt, een digitiale ideeënbus. Eigenlijk een soort uitgebreid gastenboek. Iemand vult gegevens in, soort klacht etc, vervolgens worden er 2 mailtjes verstuurd en de beheerder (in mijn geval hoofd van de opleiding ie) kan de klacht bekijken, statistieken, verschillende categorieën en ordenen.
Afhankelijk van je php kennis niet zo'n probleem. Je moet alleen goed nadenken over wat je kwa informatie wilt weten, wilt opslaan en wilt verwerken. En goed nadenken over de database (normaliseren etc) zodat je niet later in de problemen komt zodra er wat meer informatie instaat.
?
Onbekende gebruiker
13-09-2005 12:32
Ik heb er eentje (phpCBS) gevonden op http://www.walzl.net/, maar krijg het niet aan de praat om uit te testen.
Het antwoord op jouw vraag heeft 3 tabellen nodig. Bijvoorbeeld
CURSUS
cursusnr
cursusnaam
KLANT
klantnr
klantnaam
adres
postcode
plaats
tel
KLANT_CURSUS
klantnr
cursusnr
Je maakt een inschrijvingspagina waar een klant zich kan inschrijven voor de cursussen. Deze cursussen trek je uit de tabel CURSUS.
De klant vinkt de gewenste cursussen aan en voert zijn gegevens in.
De klantgegevens gaan in de tabel KLANT.
<?php
mysql_query("INSERT INTO klant (....) VALUES (....)");
$klantnr = mysql_insert_id();
?>
Je hebt nu zijn klantnr, nu ga je de aangevinkte cursusnummers met de klantnr verbinden dmv een loop. De aangevinkte cursusnummers kan je eerst allemaal in een array zetten.
Ik heb het ook even geïnstalleerd, maar dat script heeft nog heel wat foutjes. Het werkt ook hier niet zo 1,2,3
Edit: Typo
Het installeren verliep vlekkeloos (op punt 6 na). Maar zodra ik de inlopprocedure probeerde, kreeg ik steeds de 404-pagina. Ik zou heel graag weten wat de administrator precies kan doen naast het toevoegen van cursussen.
Het is op deze site werkend te zien. De plaatjes bij de admin doen het nog niet. Inloggen test, test of admin, admin.
?
Onbekende gebruiker
13-09-2005 21:32
SanThe schreef op 13.09.2005 19:47
Het is op deze site werkend te zien. De plaatjes bij de admin doen het nog niet. Inloggen test, test of admin, admin.
Ziet er wel mooi uit. Jammer dat je als administrator geen gewone lijst krijgt van de ingeschreven deelnemers, maar dit is aanpasbaar.
Mag ik vragen waar het probleem zat?