Ola,

Een paar vraagjes inéén :-)

1. Wat is volgens jullie de beste CSS website waarop alle relevante info duidelijk is terug te vinden?

2. Zelfde vraag voor JavaScript en jQuery.

3. Deze vraag heb ik ooit eens eerder gesteld, maar wellicht zijn de meningen nu anders. Vinden jullie dat je tegenwoordig gewoon het beste overal jQuery voor kan gebruiken? Of heeft (plain) JavaScript de voorkeur? Zelf ben ik niet zo'n JavaScripter. Kleine, simpele dingen kan ik wel, maar bij ingewikkelde zaken wordt het toch lastig. Ik vraag me nu af ... zal ik alles voortaan in jQuery doen, ook de "simpele" dingen? Of is het verstandiger om de simpele dingen in JavaScript te doen en uitsluitend de "moeilijke" dingen in jQuery? Wat vinden jullie? Een beetje van beiden, of gewoon alles in jQuery?

Oh ... en ja, ik snap uiteraard dat jQuery ook gewoon JavaScript is ;-)
1. Ik kijk voor CSS gerelateerde dingen eigenlijk altijd op w3school

2. Voor jQuery (ik probeer eigenlijk altijd jQuery te gebruiken) kijk ik eigenlijk altijd is de documentatie van jQuery. http://api.jquery.com/

3. Wat hier het correcte antwoord op is weet ik eigenlijk niet. Ik probeer altijd jQuery te gebruiken omdat je anders vaak met die ijlen lange functie's zit. De execution time zal niet veel verschillen. Als je jQeury gewend bent zal het de development time wel sterk verminderen.

Klein voorbeeld.

Plain JS:
document.getElementById("input").value; //39 characters

jQuery:
$("#input").val(); //18 characters

zie ook: http://stackoverflow.com/questions/7266067/jquery-over-javascript-why-and-when-to-use
1 en 2)
Ikzelf haal heel van het Mozzila Developer Network voor Javascript en CSS.

JQuery heeft zelf een goede en uitgebreide documentatie, alleen zijn sommige dingen soms lastig te vinden via het menu, maar wel via een zoekmachine.

3)
Zoals je zelf al opmerkt, is JQuery een Javascript library. Met andere woorden je kan het prima door elkaar heen gebruiken. Persoonlijk bekijk het per situatie, ik vind het niet nodig om jQuery in te laden op een webpagina die weinig tot geen gebruik maakt van de JQuery functionaliteit.
Dankjulliewel.

>> ik vind het niet nodig om jQuery in te laden op een webpagina die weinig tot geen gebruik maakt van de JQuery functionaliteit.

Is het niet zo dat als jQuery eenmaal is ingeladen, dat ie dan in de browsercache zit, en bij volgende aanroepen niet meer hoeft worden ingeladen?
Het moet hoe dan ook in het geheugen worden geladen.

Voor de volledigheid, het komt hoe langer hoe minder voor dat ik jQuery niet gebruik.
>> Is het niet zo dat als jQuery eenmaal is ingeladen, dat ie dan in de browsercache zit, en bij volgende aanroepen niet meer hoeft worden ingeladen?

Ja, mits je de client caching van JavaScript goed afstelt natuurlijk.
Eigenlijk hetzelfde als met plaatjes.
1 W3Schools

2 Javascript W3Schools

3 Ik gebruik zelf nooit jQuery.
@Ger

Oké.

@Ward

Ligt dat aan de browser, of aan mij als developer? Indien dit laatste, hoe regel ik dat?

@SanThe

>> 3 Ik gebruik zelf nooit jQuery.

Wwaarom niet?
Ik vind Javascript makkelijker en overzichtelijker.
>> Ligt dat aan de browser, of aan mij als developer? Indien dit laatste, hoe regel ik dat?

Beide, want het is HTTP negotiation. Je server doet een suggestie, daarna is het aan de client om die hetzij op te volgen, hetzij naast zich neer te leggen.

Toen we nog met inbelmodems werkten, kon je bijvoorbeeld véél sneller internetten door je browsercache te tweaken: die liet je dan altijd een eerder geladen plaatje hergebruiken uit de browsercache, tenzij je op F5 drukte om een harde refresh uit te voeren. Af en toe was een gewijzigd plaatje daardoor verminkt, maar dan kon je altijd nog met F5 een nieuwe laden.

Nu is het echter niet veel anders: als je clients afbeeldingen, CSS en JavaScript > 1 jaar laat cachen, worden sites daar merkbaar sneller van. Wijzigingen geef je daarbij door met gewijzigde (nieuwe) bestandsnamen, bijvoorbeeld het versienummer van de minified jQuery-library.
@SanThe

Ook het animeren en selecteren van complexe elementen e.d. ?

[size=xsmall]Toevoeging op 12/01/2015 14:36:34:[/size]

@Ward ... en hoe doe ik dat, dat laten cachen voor 1 jaar?

Reageren