Vertellen jullie mij nu eens of ik er naast zit, want ik ga haast aan mezelf twijfelen nu. Als je deze 2 teksten alfabetisch ordent, dan hoor je toch dit te krijgen?
punt
punt uit
Echter, als ik in Windows 2 bestandjes met die teksten maak, dan ordent ie het zo:
punt uit.txt
punt.txt
Dat klopt toch niet? Of zie ik het helemaal verkeerd nu?
"Ik snap wel enigszins wat je bedoelt, maar als er geen extensies zouden zijn dan zouden we in een niet grafische omgeving geen onderscheid kunnen maken tussen bestanden."
Tuurlijk wel, maar het betekend een extra kolom.
"Sterker nog, je zou niet een php file en html file met dezelfde naam kunnen opslaan."
Kun jij nu wel twee bestanden de zelfde naam geven maar met andere inhoud? Nope!
Alfabetisch sorteren kent eigenaardigheden. Het is niet alleen afhankelijk van het gebruikte alfabet (de karakterset), maar ook van de taal en zelfs van het land. In het Duits wordt bijvoorbeeld niet eens altijd hetzelfde gesorteerd: in Duitsland is de alfabetische volgorde anders dan in Oostenrijk.
Duitsland:
• ä == a
• ö == o
• ü == u
Oostenrijk:
• ä == ae
• ö == oe
• ü == ue
In databases heb je daarvoor verschillende collaties. Niet geprobeerd, maar het is heel goed mogelijk dat ook Windows anders sorteert als je een andere locale instelt.
>> Kun jij nu wel twee bestanden de zelfde naam geven maar met andere inhoud? Nope!
Nee, maar dus wel als ze een andere extensie hebben! :)
>> Niet geprobeerd, maar het is heel goed mogelijk dat ook Windows anders sorteert als je een andere locale instelt.
Het heeft te maken met ASCII sortering. Hij neemt daarbij dus niet alleen de naam "foo" van het bestand mee, maar ook de extensie ".php". Blijkbaar komt een spatie eerder dan een punt, waardoor het alsvolgt wordt gesorteerd:
>> Kun jij nu wel twee bestanden de zelfde naam geven maar met andere inhoud? Nope!
Nee, maar dus wel als ze een andere extensie hebben! :)
En de extensie is een deel van de naam. Andere extensie == andere naam. Dus je kunt het nu al niet.
Een deel van de naam verbergen waardoor het de indruk geeft dat meerdere bestanden met de zelfde naam mogelijk wordt is iets anders dan bestanden met verschillende inhoud maar de zelfde naam.
Ja, dat klopt. Maar voor het sorteringsproces is dat dus onhandig. Ik vind niet dat de extensie bij het sorteren zou moeten worden meegerekend. Nu krijg je dus:
> Tja, zo zou het dus moeten ... blijkbaar te moeilijk voor Windows
Overigens komt dit niet doordat Fedora (en waarschijnlijk elke Linux-variant) de extensies niet meesorteert. Unix/Linux kent het concept extensie namelijk helemaal niet. (Laat ik het zuiverder zeggen: het filesysteem kent geen extensies.)
De reden waarom dit goed gaat, is omdat bij het sorteren punten en spaties niet worden meegenomen:
bla bla.txt
bla.bla.txt
bla txt
bla.txt
bla zwam.txt
bla.zwam.txt