ID Betaald Betaald_op betaald_in_maand Bedrijfsnaam Bedrag Recurrent Categorie
1 ja 2015-11-10 november Bedrijf1 100 nee IT materiaal
2 nee Bedrijf2 50 nee Software
3 ja 2014-12-20 december Bedrijf3 250 ja Mobiele kosten
En een tabel genaamd lijst_accountics_categorie:
ID naam
1 Restaurant
2 Mobiele kosten
3 Software
4 IT materiaal
De relatie tussen beide tabellen zit in de categorie (tabel accountics) en de naam (tabel lijst_accountics_categorie).
Wat ik nu wil is een overzichtlijst zoals hieronder:
Code jan feb mrt apr mei jun jul aug sep okt nov dec
Recurrent gedeelte
Mobiele kosten 250
Eenmalig gedeelte
IT-materiaal 100
De namen 'recurrent gedeelte' en 'eenmalig gedeelte' komt uit de selectie in de accountics tabel of het recurrent is of niet. Bvb: recurrent=ja => moet bij recurrent gedeelte gevoegd worden, recurrent=nee => moet bij eenmalig gedeelte gevoegd worden.
Kosten die nog niet betaald zijn (betaald = nee) moeten niet in de lijsten verschijnen.
Zijn er meerdere kosten in dezelfde maand onder dezelfde categorie worden die gewoon samengeteld voor die maand.
Momenteel heb ik al het volgende gedaan:
SELECT
SUM(totaal_incl) as tot_be_jan
FROM
accountics a
JOIN
lijst_accountics_categorie lc
ON
a.categorie = lc.naam
WHERE a.betaald_in_maand = 'januari'
En dit doe ik per maand
Daaronder doe ik dan de volgende query:
SELECT
a.categorie
FROM
accountics a
JOIN
lijst_accountics_categorie lc
ON
a.categorie = lc.naam
WHERE a.recurrent = 'nee'
Hieronder komt dan de html tabel te staan. Waarschijnlijk kunnen deze beiden in 1 query uitgevoerd worden. Dan moet er nog een opsplitsing gebeuren van dat recurrent en eenmalig gedeelte ook. Ook de totalen zijn niet juist opgeteld hiermee. Alles wat in de maand januari staat bvb is samen opgeslagen maar niet per categorie wat dus ook niet juist is.
Mededeling:
Dit is ook gepost op: http://www.pfz.nl/forum/topic/11087-probleem-met-query-opbouw/#entry75237