Hallo,

Onderaan mijn website zou ik graag een grijze balk willen, met een breedte van 100%.
In deze balk moet één regel komen te staan met een copyright teken, de naam van de website en noem maar op.

Ik weet van mezelf dat ik "dwangmatisch" programmeer (een soort smetvrees, maar dan op gebied van programmeren) en nu stoor ik me heel erg aan iets dat ik hiervoor veel heb gebruikt:

<footer id="footer">
    <p id="copyright">Copyright ...</p>
</footer>

Geen idee waarom, maar het voelt gewoon niet goed aan. Veel liever zou ik het op deze manier hebben:

<footer id="footer">
    <div id="copyright">
        <p>Copyright ...</p>
    </div>
</footer>

In dit laatste geval zou de div, de grijze balk weergeven en de p de inhoud ervan.
Maar nu vraag ik me dus af of dit wel een goede aanpak is?

Ten slotte nog de vraag of er meer mensen zijn die "programmeren met smetvrees", ik stoor me er namelijk heel erg aan en het zit ook behoorlijk in de weg van het leren van nieuwe dingen.

Alvast bedankt!
Dat is geen smetvrees maar perfectionisme.

Eerste vraag is: bevat de footer méér dan alleen een copyrightvermelding?
Of is de footer een copyrightvermelding?
>> en nu stoor ik me heel erg aan iets dat ik hiervoor veel heb gebruik

Waar stoor je je precies aan? Waar zit 'm de "smetvrees" in:

<footer id="footer">
</footer> 
Zoals ik het zie bevat de footer een copyrightvermelding, dus dan zou ik moeten gaan voor de 2e optie lijkt me.

En perfectionisme zou ik het niet noemen. In PHP zet ik namelijk commentaar boven elke regel, en ondanks het niet eens nuttig commentaar is kan ik mezelf niet overtuigen dit niet te doen. Zonder het commentaar voelt de code namelijk "vies".

// Call if
if ( (isset($_GET["error_code"])) && ($_GET["error_code"] === "404") )
{
	// Set page_name
	$page_name = "Pagina niet gevonden";

// Set error_text
	$error_text = "Deze pagina kon niet worden gevonden.";
}

Zoals je ziet heeft het commentaar geen enkele toegevoegde waarde, toch kan ik zonder. In het ergste geval lig ik me 's nachts druk te maken wanneer ik weet of het gevoel heb dat mijn code "vies" is.

Edit:
Ozzie PHP op 10/02/2015 15:17:41

>> en nu stoor ik me heel erg aan iets dat ik hiervoor veel heb gebruik

Waar stoor je je precies aan? Waar zit 'm de "smetvrees" in:

<footer id="footer">
</footer> 

Wist ik dat maar, soms kan ik gewoon niet plaatsen waar het probleem ligt.
>> Wist ik dat maar, soms kan ik gewoon niet plaatsen waar het probleem ligt.

Maar ik bedoel ... is het een gevoel dat de code niet klopt (dat het symantisch niet correct is), of vind je het er "optisch" lelijk uitzien?
In <footer id="footer"> formaliseer je zelf iets dat al in HTML5 geformaliseerd is: de footer is een footer. Dat is dubbelop.
Ozzie PHP op 10/02/2015 15:22:50

>> Wist ik dat maar, soms kan ik gewoon niet plaatsen waar het probleem ligt.

Maar ik bedoel ... is het een gevoel dat de code niet klopt (dat het symantisch niet correct is), of vind je het er "optisch" lelijk uitzien?

Moeilijk, maar ik denk beide.

Edit:
Ik weet niet of het mogelijk is, maar zelf heb ik het gevoel alsof het een soort dwangneurose (OCD) is. Het roept een soort gevoel van viezigheid uit wanneer ik aan het programmeren ben of zelfs wanneer ik een programma installeer of verwijder.

Ik heb nu een eigen VPS en deze heb ik sinds ik hem heb gekocht al tig keer opnieuw geïnstalleerd omdat ik hiermee aan het testen was, en telkens als ik iets veranderde en vervolgens weer terugzette kwam dat gevoel van viezigheid weer terug. En het klinkt misschien heel stom, maar als ik hier tot laat in de avond mee bezig ben, kom ik hier bijvoorbeeld écht moeilijk van in slaap.
Ah oké. Ik ben zelf ook vrij perfectionistisch en ik herken dat wel een beetje. Als ik een class schrijf, moet ie niet alleen goed werken, maar ook zo efficiënt mogelijk. De commentaren in het Engels (die nooit iemand ziet) moeten grammaticaal kloppen. Iedere functie moet een beschrijving (commentaar) hebben. Er is zelfs een tijd geweest dat ik probeerde alles zo mooi mogelijk uit te lijnen. Dus ja, voor mij is het wel een soort van herkenbaar. Het allereerste besef waar je mee moet beginnen, is dat perfectionisme niet bestaat. Perfectie bestaat niet. Je maakt het jezelf heel lastig door iets na te streven wat niet bestaat.
Dat heb ik dus ook, en het voelt alsof ik het op een heel extreme manier heb. En ik merk dat het me heel erg tegen werkt in de dingen die ik maak. Daarnaast is het ook nog eens heel frustrerend.

Ik heb als eerste stap ook al heel vaak geprobeerd het commentaar gewoon eens weg te halen, maar vervolgens schiet ik helemaal in de stress omdat het niet goed aanvoelt.

Ook in het dagelijks leven merk ik dat lichtelijke tikjes vertoon die op OCD zouden wijzen. Maar om een dokter nou uit te leggen dat ik dwangmatisch programmeer...
Ben je bang om fouten te maken?
Ik denk van wel.

Momenteel zit ik in het eerste jaar van HBO Informatica, hiervoor heb ik Applicatie Ontwikkeling gedaan op het MBO en daar werd door veel personen naar mij gekeken als "de beste van de klas", omdat ik als hobby al programmeerde voor ik aan de opleiding begon. Nu zit ik dus op het HBO, in de derde periode, met een vrijstelling voor PHP1, PHP2, Database1 en xHTML&CSS. En ook nu wordt er naar mij gekeken als "een van de beteren".

Maar als ik naar het niveau op dit forum kijk, voel ik me helemaal niet zo.
Ik kan bijvoorbeeld OOP, maar ik gebruik dit niet omdat ik (H)MVC niet volledig onder de knie heb (en gebruik maken van OOP zonder (H)MVC voelt weer vies aan :/ ). En vanaf dat punt raakt het een beetje in een oneindige cirkel.

Reageren