Al enige tijd vind ik het leuk om zelf lekker te hobbyen met PHP en MySQL.
In principe alles voor eigen gebruik.
Mijn PHP en javascript kennis is in de loop der jaren uitgebreid. Heb me daar vaker in verdiept. Maar schandelijk genoeg (ben jullie voor) niet mijn kennis mbt MySQL.
Ik gebruik nog steeds de oude mysql methode ipv mysqli of PDO.
Nu zoek ik naar een goed boek voor de mysqli methode. (Ik kies voor de mysqli methode omdat ik in principe alleen gebruik maak van SQL en niet van andere typen databases)
Wie kent een goed boek zodat ik mijn kennis kan uitbreiden?
Het is prima als je voorkeur uitgaat naar MySQLi, maar kretologie zoals hierboven raakt kant noch wal.
Sterker nog, MySQLi kent veel meer functies dan PDO!
Bv drie manieren (preps, query en real_query) om een query uit te voeren. Op zich niet zo'n probleem, maar je moet voor elk van de drie daarop anders programeren. PDO is daarin veel eenduidiger, ongeacht of je preps of een query uitvoert, je krijgt gewoon een statement object terug.
Ook de prepared statements (die ik overigens zelden gebruik) van PDO werken beter (named paramaters ipv die afschuwelijke placeholders).
Ik persoonlijk kies dus voor PDO, niet vanwege portability maar gewoon om dat ik het beter/gemakkelijker vind werken.
Het bovenstaande was dus bedoeld als knipoog naar iets wat zo vaak wordt genoemd als "sterk punt" van PDO, terwijl dit helemaal geen sterk punt is. Ik kan mij ook voorstellen dat men hiervan de humor (het sarcasme?) inmiddels ontgaat. Integendeel, naar mijn mening raakt de (meeste) argumentatie waarom PDO dan "beter" zou zijn kant nog wal.
Sterker nog, er is helemaal geen "beter" of "best", zodra je deze terminologie hanteert zit je meestal al fout. Des te meer is de argumentatie waarom je kiest voor PDO of MySQLi belangrijker dan de keuze zelf. En elke keer bedient men zich weer zich van dit soort onzin argumenten. Die je overigens niet moet tellen maar moet wegen.
"Minder statements" is er ook zo een. Het is gewoon bedrieglijk dat PDO daarom makkelijker lijkt, maar het geenszins is... tenzij je stopt bij het aanleren van prepared statements en verder geen blik onder de motorkap van PDO (noch de specifieke driver) werpt.
Ik durf te wedden dat je eerder je weg vindt in MySQLi dan dat je PDO + de MySQL-driver voor PDO hebt ontleed.
Ieder zijn ding. Ik vind PDO een gribus (om bovengenoemde redenen (<-- onderbouwde argumenten yo)) en daarnaast ontiegelijk gebruiksonvriendelijk voor ontwikkeling.