Ik heb mijn eerste PHP insert scriptje gemaakt, alleen hoe kan ik de foutafhandeling goed maken.
Zoals dat als nu maximaal aantal tekens gebruik is krijg ik warning enz.
Gebruik geen Mysql_query(""); deze verouderd probeer Mysqli te gebruiken.
En NOOIT een input direct in een database zetten! dit script is niet veilig. gebruik mysql_real_escape_string(); en als je mysqli gebruikt, gebruik dan mysqli_real_escape_string();
Hangt een beetje van de context af waarin je het gebruikt. MySQL kan zowel betekenen:
- het database-type / de database-variant "MySQL"
- de PHP-extensie die je in staat stelt te communiceren met een MySQL-database (hier vallen functies die starten met "mysql_" onder)
MySQLi (MySQL improved) is een nieuwe(re) PHP-extensie voor communicatie met je MySQL-database. De oorspronkelijke extensie (mysql) is eigenlijk al ~10 jaar verouderd en wordt op korte termijn uitgefaseerd.
Als je nieuwe code schrijft zou je geen gebruik meer moeten maken van de mysql-extensie (functies die starten met "mysql_").
Naast MySQLi kun je ook PDO gebruiken om met een MySQL-database te communiceren - PDO (die niet voor een specifiek database-type geschreven is) heeft tevens een MySQL-driver (PDO_MYSQL).