Ik moet voor een examen een website bouwen, ik zou die graag zo volledig mogelijk hebben.
Ik vroeg me af of ik via een gmail account mijn mail functie's kan opgang krijgen? Verzenden nieuwsbrieven, ontvangen van vragen en suggesties van bezoekers.
zo ja, hoe krijg je dit dan voor elkaar?
Nee, je moet alleen de class.PHPMailer.php en class.smtp.php downloaden en toevoegen in je root of daar waar je andere php bestanden staan. Uiteraard moet je de juiste poorten en methode ($mail->SMTPSecure = 'tls'; en $mail->Port = 587;) opzoeken bij google en in het script invullen/vervangen
Het bestand "mail.php", die code bevat voor het daadwerkelijk versturen van de mail, kon niet worden gevonden op de locatie "C:\Users\Tony\Desktop\USBWebserver v8.5\8.5\root\Eigen website\publiek\Contact\mail.php".
Je moet dit bestand zien als een hulpbestand die je helpt bij het uitvoeren van een taak (het versturen van mail). Zonder dit hulpbestand kan deze taak niet uitgevoerd worden omdat dan niet is voorgeschreven hoe dit zou moeten gebeuren.
Net zoals JohnD in zijn oplossing aangeeft: je moet code-bestanden downloaden en invoegen in je website, zodat deze code gebruikt kan worden bij hetgeen je wilt doen.
Ik heb de twee php bestanden opgeslegen in de root map.
Ik krijg nu de volgende fout:
Fatal error: Class 'Mail' not found in C:\Users\Tony\Desktop\USBWebserver v8.5\8.5\root\Eigen website\publiek\Contact\mail.php on line 17
[size=xsmall]Toevoeging op 05/03/2015 17:35:52:[/size]
Tony Tony op 05/03/2015 17:09:27
Ik heb de twee php bestanden opgeslaan in de root map.
Ik krijg nu de volgende fout:
Fatal error: Class 'Mail' not found in C:\Users\Tony\Desktop\USBWebserver v8.5\8.5\root\Eigen website\publiek\Contact\mail.php on line 17
Het downloaden van de hulpbestanden alleen is niet genoeg.
Je moet in je code aangeven dat je van deze code gebruik wilt maken door deze "in te voegen" in je code.
Dit doe je met require of require_once of include of include_once.
Je moet er dus voor zorgen dat:
- je alle relevante hulpbestanden download
- je al deze bestanden uitpakt en ergens neerzet in je "project"
- je op de goede manier verwijst naar deze bestanden als je van deze functionaliteit gebruik wilt maken in je eigen code
De foutmelding geeft aan dat een of meer van de bovenstaande stappen niet goed is uitgevoerd.
[quote="Thomas van den Heuvel op 05/03/2015 16:14:53"]
Of je gebruikt de SMTP-server van je Internet Service Provider (ISP).
@JohnD - waar kunnen we die PHP class vinden?
De SMTP-server van je ISP is inderdaad de beste optie, ik gebruik dat zelf ook en dan ism phpmailer classes.[/quote]
SMTP gegevens van je emailrovider gebruiken is niet echt de beste optie.
Zodra je de deur uit loopt en bij de Mac zit, in de trein of op school werkt het namelijk niet meer. Providers weigeren om aan relaying te doen.
De SMTP van je provider doet het alleen wanneer je daadwerkelijk een internet verbinding via je provider hebt.
De beste optie blijft om de Gmail instellingen te gebruiken, die werken namelijk wel overal.
@Pipo: Het gaat om een website. Dat heeft niks te maken met waar de client zich bevindt.
Geen idee hoe jij je website ontwerp doetmaar ik doe dit zeker niet op de server.
Normaal met XAMPP op de laptop of desktop en in een enkel geval op mijn NAS. En op de NAS heb ik de SMTP instellingen ook via GMAil lopen aangezien de meeste providers niet echt gelukkig worden van een eigen, lokale, mailserver en een realy-error genereren.
Op mijn laptop verstuur ik ook alle uitgaande mail via GMail aangezien ik er dan zeker van ebn dat het altijd en overal werkt.
Aangezien het hier om een schoolopdracht gaat, neem ik aan dat het op een laptop gebeurd die steeds weer via een andere internet provider zijn internet verbinding maakt.
Wanneer TO in de trein zit en iets wil testen is het wel zo prettig dat het daar net zo goed werkt als thuis waar hij verbinding heeft met zijn eigen provider.