Hey allemaal,

Weet iemand hier hoe het eigenlijk is geregeld met font-gebruik, ofwel lettertypen?

Mag je op een (commerciële) website of bijv. in een folder zomaar iedere lettertype gebruiken? Zijn er gratis lettertypen beschikbaar die je altijd mag gebruiken? Bij Adobe kun je een pakket met 2.400 vrijgegeven fonts kopen ... maar dat pakket kost bijna 4.000 eurootjes. Beetje veel geld voor een paar lettertypen. Zijn er bijvoorbeeld ook cd-roms te koop met bruikbare vrijgegeven lettertypen voor bijvoorbeeld 50 euro? Ik ben heel benieuwd of iemand iets meer weet te vertellen over de wondere wereld van de lettertypen ... alle info is welkom.
Lettertypen zijn auteursrechtelijk beschermd. Een letterontwerp is vergelijkbaar met een illustratie: de letterontwerper moet net als de illustrator worden betaald voor zijn werk.

Lettertypen kun je ook zelden komen. Je sluit bij een foundry — een lettergieterij — een gebruikslicentie af voor bepaalde toepassingen, bijvoorbeeld drukwerk of internet. Soms is zo'n licentie ook beperkt tot een bepaald aantal werkplekken, dus voor de huisstijl van een multinational met duizenden werkplekken moet je een duurdere licentie afsluiten.

Die lettertype-cd's zou ik vergeten. Ik heb ze vroeger wel eens gekocht, maar de typografische kwaliteit is ver onder de maat.

Beter: kijk eens bij Font Squirrel en Google Fonts of Adobe Edge Web Fonts.
Bedankt voor jullie reacties. Houden jullie er zelf rekening mee om latijd een vrijgegeven font te gebruiken op een website? Ik kan me dat bij mijn vorige werkgevers eigenlijk niet herinneren dat daar ooit rekening mee werd gehouden. Er werd wel betaald voor stockfoto-materiaal, maar voor fonts? Niet dat ik weet eigenlijk ... En bestaat er dan ook zoiets als een "font politie" die alle lettertypen controleert?
Vaak werden (en worden) fonts gebruikt die standaard op de computer staan. Hier hoef je natuurlijk niks voor te betalen.

Voor de rest gebruik ik altijd google fonts of typekit, waardoor je je ook geen zorgen hoeft te maken (dat is juist waarom dat soort services zijn ontstaan).
Precies: Google Fonts en Typekit zijn daarin makkelijk: je host het niet zelf, het is gratis en jij hoeft geen rekening te houden met wat dan ook.
Ik download die lettertypes ook soms wel eens en gebruik dat ook in drukwerk (wekelijkse nieuwsbrief voor de kerk bijvoorbeeld). Dit zijn dan wel 'rechtenvrije' lettertypen en hoeft niets voor betaald te worden omdat het geen commericeel gebruik is.
>> Google Fonts en Typekit zijn daarin makkelijk: je host het niet zelf, het is gratis en jij hoeft geen rekening te houden met wat dan ook.

Oké, maar dit betreft dus uitsluitend webfonts. Correct?

>> Dit zijn dan wel 'rechtenvrije' lettertypen en hoeft niets voor betaald te worden omdat het geen commericeel gebruik is.

Maar bij volledig rechtenvrij hoef je toch sowieso niet te betalen ook al is het voor commercieel gebruik?
Webfonts kan je ook prima downloaden en op papier gebruiken hoor ;)
Momenteel gebruiken we Abel (lekker toepasselijk ook, Kaïn viel af...) en dat ziet er op scherm en papier goed uit.

Vrij als in SIL Open Font License, 1.1 --> The SIL Open Font License (OFL) is a free, libre and open source license
>> Vrij als in SIL Open Font License, 1.1 --> The SIL Open Font License (OFL) is a free, libre and open source license

Maar geldt dit ook voor commercieel gebruik? Dus bijv. als ik het lettertype in een banner verwerk?
Typefaces!*

Reageren