In mijn speurtocht naar een goedkoper alternatief voor Photoshop kwam ik terecht bij GIMP. Ik ben hier nu wat foto's mee aan het bewerken, en ondanks dat je met dit gratis programma best leuk uit de voeten kunt, merk ik dat bepaalde dingen niet heel erg "gladjes" lopen, waardoor ze me meer tijd kosten dan wanneer ik ze in Photoshop zou doen. Bijvoorbeeld het schalen of roteren van een afbeelding gaat allemaal wat "stroever" en terwijl je hiermee bezig bent, kun je ook niet goed zien waar het canvas zich bevindt. Een ander nadeel is dat GIMP geen non-destructieve layer-styles kent die aan een layer gekoppeld kunnen worden.
Nu is mijn vraag ... kent iemand een betaald alternatief voor Photoshop, dat ongeveer hetzelfde werkt, maar wat wel een stuk goedkoper is? Het is voor een Windows computer.
Thanks. Ik heb er even naar gekeken, maar ik denk dat het vergeleken met Photoshop een (voor mij) aantal essentiƫle zaken mist.
Is hier iemand bekend met PhotoPlus toevallig? En zo ja, hoe zijn de ervaringen? Als ik het zo zie, dan lijkt het redelijk op Photoshop ... alleen is het een stuk goedkoper.
Welke essentiƫle zaken mis je?
Het enige wat ik minder vindt is met paden werken. Dat is in photoshop een stuk makkelijker. Denk als je photoshop gewend bent dat het heel lastig is om een soortgelijk programma te vinden. ;)
Nou, als ik het goed zie (maar ik kan me vergissen) heeft painshop pro bijvoorbeeld geen layer effects zoals photoshop die heeft. Of vergis ik me? Photoplus heeft die volgens mij wel. En ik weet ook niet of paintshop pro non-destructieve lagen kent (waarmee je bijv. de helderheid kunt aanpassen, maar als die naderhand niet goed is nogmaals kunt aanpassen, zonder dat dit de originele foto aantast).
U kunt nu in PaintShop Pro X7 afbeeldingen op het palet Lagen slepen en neerzetten en afbeeldingen rechtstreeks als nieuwe laag openen. Gebruik meerdere niet-destructieve lagen bij het bewerken van afbeeldingen en maak samengestelde foto's of dynamische ontwerpen."
Thanks Randy. Heb je toevallig ook ontdekt of er layer styles inzitten? In photoplus wel, dat leid ik af aan het "fx" icoontje in de screenshots, maar verder kan ik er weinig over vinden. Ik bedoel dan de layer effects zoals je die in photoshop hebt. Bijvoorbeeld "emboss" en "outer glow" en dat soort dingen.
Randy, dankjewel! Werk jij zelf ook met Paintshop? Ik lees nu op de website dit:
With this feature, you can create visually interesting and creative effects for a layer in real time, and you can fine-tune the effect before applying it. The Layer Styles feature provides six effects: Reflection, Outer Glow, Bevel, Emboss, Inner Glow, and Drop Shadow.
Ik weet nu alleen niet of het non-destructief is. Kan ik de effecten naderhand gewoon nog veranderen?
Zijn hier nog meer mensen die met Paintshop Pro of Photoplus werken toevallig?