Ik zit met een redelijk vaag probleem wat niks met PHP te maken heeft, maar als iemand kan helpen is dat echt tof!

Ik heb sinds kort een PC met linux, Apache2+PHP+MySQL+phpMyAdmin draait allemaal prima.

Nu wil ik echter met java connecten naar een MySQL database en dat lukt niet, tenminste niet naar een database op mijn Linux-pc, maar als ik naar mijn Windows-pc connect lukt dat wel....

Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Heeft het misschien iets te maken dat je in je Java applicatie een OCDB-verbinding maakt, en die niet in Linux aanwezig is?

Java, ik wou dat ik het kende, maar ik heb nog geen idee voor een programma gevonden als reden om het te 'leren'/bekijken.
@Jelmer gewoon beginnen... Wat dacht je trouwens van een chatbox :P Zou mooi passen bij je al gemaakte chats :)
Jelmer schreef op 14.09.2005 22:18
Heeft het misschien iets te maken dat je in je Java applicatie een OCDB-verbinding maakt, en die niet in Linux aanwezig is?

Volgens mij niet...

phpMyAdmin vanaf de linux-pc werkt wel, maar vanaf de windows => linux-pc werkt ook niet...

Iemand?
Je zou libmysql-java moeten installeren, dat is een package zodat je java kan gebruiken om te connecten met mysql. MySQL JDBC interface (Connector/J) voor java :).
Staat je MySQL-server op je Linux-bak wel verbindingen vanaf andere hosts toe? Dit staat namelijk standaard uitgeschakeld.
Arjan Kapteijn schreef op 15.09.2005 12:02
Je zou libmysql-java moeten installeren, dat is een package zodat je java kan gebruiken om te connecten met mysql. MySQL JDBC interface (Connector/J) voor java :).

Als het goed is heb ik dat gedaan, maar kon nergens een duidelijk uitleg vinden hoe dit goed te doen, weet jy er een?

Remco van Arkelen schreef
Staat je MySQL-server op je Linux-bak wel verbindingen vanaf andere hosts toe? Dit staat namelijk standaard uitgeschakeld.

Heb ik in geschakeld maar dat is het probleem niet, ik heb namelijk ook geen toegang (via java) vanaf de pc zelf... (wel met PHP)
phpMyAdmin vanaf de linux-pc werkt wel, maar vanaf de windows => linux-pc werkt ook niet...

Daaruit leid ik af dat er nog geen verbinding tussen je windows-machine en linux-bak mogelijk was. Staat die poort wel open, draait er geen firewallscript op je linux-bak?

Heb ik in geschakeld maar dat is het probleem niet, ik heb namelijk ook geen toegang (via java) vanaf de pc zelf... (wel met PHP)

Hoe heb je het ingesteld? Heb je ook op de gebruiker aangegeven dat deze vanaf andere hosts dan localhost (bijvoorbeeld % ) mag connecten?
Remco van Arkelen schreef op 15.09.2005 13:07

Daaruit leid ik af dat er nog geen verbinding tussen je windows-machine en linux-bak mogelijk was. Staat die poort wel open, draait er geen firewallscript op je linux-bak?

Hoe heb je het ingesteld? Heb je ook op de gebruiker aangegeven dat deze vanaf andere hosts dan localhost (bijvoorbeeld % ) mag connecten?

Naar mijn weten is er geen firewall, heb namelijk verder wel toegang tot de poorten die ik wil (draai bv een TS server en 2 verschillende gameservers....)

In phpMyAdmin kan je rechten instellen en daar heb ik idd % ingesteld...
Voer dit eens uit op je linuxbak:

netstat -a|grep 3306
of
netstat -a|grep mysql
?

Als het goed is moet daar LISTEN achter staan, zoniet, dan staat de poort waarschijnlijk dicht.
Maak anders eens een nieuwe gebruiker aan in MySQL welke je ook rechten geeft vanaf host %? Van die rechten en users in phpMyAdmin heb ik niet zo'n hoge pet op.
Er staat geen LISTEN achter...
maar ik heb naar mijn weten nooit een poort dicht gezet, enig idee hoe ik deze kan openen?

Reageren