Ik ben bezig met een bestelformulier aan het maken voor een bestelformulier opdracht met PHP.
Het HTML formulier heb ik maar simpel in elkaar gezet, maar dan?...
Ik ben zover dat ik de uitgaande waardes in mijn "Orderbevestiging" heb staan.
Maar er zijn dingen die ik nog niet helemaal snap en de kluts kwijt raak.
Zo moet ik wanneer ik het desbetreffende product selecteer automatisch een prijs te zien krijgen.
Nu heb ik prijs nog in een aanpasbaar tekstvak staan, maar is door iedereen aan te passen.
Ook moet aan dat product een leeftijdscategorie hangen.
Deze wordt gecontroleerd met het ingegeven leeftijd door de eindgebruiker.
Wanneer de gebruiker niet oud genoeg is moet deze in de volgende pagina een melding hiervan krijgen dat deze niet besteld mag worden.
Zou iemand mij hier tips over kunnen geven of eventueel mee kunnen helpen?
Webpagina maken met daarop een formulier. Op dit formulier wil je een spel bestellen. Daarbij kun je de volgende velden invoeren:
- Jouw naam
- Jouw leeftijd
- Naam van het spel
- Aantal dat je wilt bestellen
- Prijs per stuk
- Leeftijdscategorie (listbox)
- Alle leeftijden
- +12 Jaar
- +14 Jaar
- +18 Jaar
Als het formulier wordt verstuurd (naar een nieuwe pagina), van verschijnen de gegeven die je hebt ingevoerd. Echter zijn er wel wat checks die je uit moet voeren. Als jouw leeftijd lager ligt dan de gekozen leeftijdscategorie, krijg je netjes een melding (na het klikken op de bestel knop) dat je dit spel niet mag bestellen. Mag het spel wel besteld worden, dan krijk je een net overzicht met het bestelde spel en totaalprijs.
Dat is dus mijn opdracht.
Maar misschien ben ik wel veel te moeilijk aan het doen...
Ja ik las het net...
Maar die waardes van de divjes kunnen die makkelijk opgenomen worden in een php script?
Maar goed, ik ga er morgen maar weer eens even opnieuw naar kijken, want het wordt voor deze "beginnende php'er" een beetje te veel haha...
Toch super bedankt voor jullie hulp en uitleg!
Als je ideeën hebt sta ik er nog altijd voor open.
Ik heb je opdracht nog eens nagelezen. Er staat dat je een FORMULIER moet maken. Dus misschien is jouw <select> toch wel een goede optie. Maar is het een idee om het zo te doen:
<option value="">(geen spel gekozen)</option>
<option value="Call of Duty">Call of Duty € 24,95</option>
<option value="De Sims Erop Uit">De Sims erop uit € 14,95</option>
<option value="Winnie de Poeh">Winnie de Poeh € 11,95</option>
Meh, gebruik identifiers (de eerder genoemde product id's). Dan kun je producten in 1x bij hun kladden pakken op grond van id. Voorzie het producten array dus van keys (bij voorkeur nummeren vanaf 1, 0 is hiervoor niet zo'n fantastische keuze).
En ja, als er iets dynamisch moet gebeuren op een pagina moet hier iets voor gedaan worden (page refresh, informatie ophalen via AJAX <-- dat zou helemaal fancy zijn maar zou een beetje buiten de opdracht vallen imo, of iets eenvoudigers met JavaScript). Als een pagina is geladen is PHP, zoals Frank aangaf, al "klaar".
Misschien wil ik gewoon teveel...
Ze vragen natuurlijk niet om 3 producten.
Kan ik niet gewoon één checkbox maken van het spel.
Een vaste prijs eronder, en dan na de knop het aantal combineren met de prijs en de if else elseif op de leeftijd los laten? Ze vragen om velden in de opdracht, niet om textarea's.
Of je twee drie of vijfhonderd spellen hebt maakt niet zo veel uit. Hou het maar bij drie, dat is prima. Ik zou gezien je huidige skills javascript vermijden. Je zult straks al je handen vol hebben aan het verwerken van het formulier in PHP.
Daarom moet je iets bedenken (zal me een worst zijn of het nu een list, div's of dropdown is) waarin je alle informatie van een spel in één formulier OF één formulier-veld hebt staan.
Je kunt dus kiezen uit jouw dropdown maar dan met de prijs er direct bij zoals eerder door mij aangegeven.
Of je kiest voor iets als dit waarvan je er dan meerdere (3) onder elkaar laat zien:
<div class="article">
<h2>The Sims - Returning home € 29,95</h2>
<p>Dit is een beschrijving over het spelletje sims. bla bla bla</p>
<form action="" method="post">
<input type="number" value="1" name="qty">
<input type="hidden" value="1" name="id">
<button type="submit">Bestellen</button>
</form>
</div>
Dat zou ook kunnen maar Frank ik ben toch gaan kiezen voor de makkelijkste weg.
Ik ga voor 1 product waar dan straks de leeftijd van 18 jaar aan moet hangen.
Zoals jij al hebt gezegd ga ik voor een div.