Ik snap een dingetje met dns nog niet helemaal.

Stel ik heb 2 A-records:

1) domein.nl 1.2.3.4
2) pop.domein.nl 1.2.3.4

Maakt het nu in mijn mailprogramma iets uit of ik als pop-server domein.nl of pop.domein.nl instel? Of zal dit allebei werken? Of moet er dan ook een virtual host zijn die het "pop" subdomein opvangt? Of is dat in het geval van e-mail niet van toepassing?
Dat is toch niet toegestaan dacht ik?

> Dat is toch niet toegestaan dacht ik?

Daar heb jij weer een punt; ik had even over het hoofd gezien dat aan domain.nl wel meer records gekoppeld zijn. In dat geval zou ik gewoon twee A-records gebruiken.
Allright, dan maak ik er 2 A-records van! :)
Elmar vH op 24/07/2015 14:54:28

Ik ben zelf van mening dat het iets te maken heeft met pleisters plakken.

Vroeger was een MX record voldoende, toen kwam er een SRV, SOA, Autodiscover... en ga zo maar door...
Alleen om de "identiteit" te bevestigen.

Uiteraard ;-) ben ik het niet met je eens.

SOA-records bestaan langer dan MX-records. Bovendien moet een domein verplicht een SOA-record hebben, en is MX optioneel. Dus om nou te zeggen dat "vroeger een MX-record voldoende was" vind ik iets te creatief omgaan met de werkelijkheid...

Verder ben ik het niet eens met je suggestie dat SRV-records een pleister zouden zijn. Eigenlijk is door het SRV-record het MX-record met terugwerkende kracht zélf een pleister geworden. En dan nog niet eens een die de wond goed afdekt.
Willem vp op 27/07/2015 19:00:43

SOA-records bestaan langer dan MX-records. Bovendien moet een domein verplicht een SOA-record hebben, en is MX optioneel. Dus om nou te zeggen dat "vroeger een MX-record voldoende was" vind ik iets te creatief omgaan met de werkelijkheid...

Ik ben zelf niet helemaal "thuis" in het DNS wereldje en weet ook niet wie of wat er eerder was ;-) Dus ik geloof je gelijk, bovenstaande klinkt logisch.

Willem vp op 27/07/2015 19:00:43

Eigenlijk is door het SRV-record het MX-record met terugwerkende kracht zélf een pleister geworden. En dan nog niet eens een die de wond goed afdekt.

Elmar vH op 24/07/2015 14:54:28

Ik ben zelf van mening dat het iets te maken heeft met pleisters plakken.

Gezien ik in de verkeerde "volgorde" werkte... kwam er logischerwijs een verkeerd antwoord van mij... maar we blijven plakken... ;-)

Reageren