Hey allemaal,

Ik wil in mijn mailprogramma een nieuw mailaccount instellen en nu staat er in de documentatie dat ik voor de SMTP server mag kiezen tussen poort 465 of 587. Nu heb ik even wat verder gelezen op internet, en als ik het goed begrijp wordt poort 465 gebruikt voor SSL en poort 587 voor STARTTLS. Maar welk protocol moet ik nu kiezen? Is het een beter/veiliger dan het ander?
Oké thanks ... dan is STARTTLS dus de veiligste oplossing ... maar dus niet geheel veilig :)

Jullie hebben het over mail die van de ene naar de andere server wordt gestuurd. Wat bedoelen jullie daar eigenlijk mee? Ja ... ik snap de betekenis wel ... maar hoe gaat dat in z'n werk. Stel ik stuur vanaf de mailclient op mijn PC een mail naar een Gmail-adres, gaat die mail dan langs verschillende servers? Of wordt ie rechtstreeks naar de juiste gestuurd? Anders gezegd, wanneer wordt een mail via meerdere servers verstuurd?
Over het algemeen verstuur je een email via de mailserver van je provider. Of zoals in dit geval, de server van Gmail. Die mailserver kijkt vervolgens voor wie de mail bestemd is. Als dat een adres is wat hij zelf afhandelt, is het makkelijk, dan gooit hij het meteen in de juiste mailbox.

Als het een mailadres bij een andere provider is, moet de server de mail dus doorsturen. Het kan zijn dat hij dat meteen bij de juiste provider doet, maar het kan ook zijn dat hij de mail doorstuurt naar een andere relay. En zo blijft de mail net zolang doorgestuurd worden tot hij bij de server is waar hij moet zijn.

Als je de broncode van een ontvangen mail bekijkt, zie je in het begin de headers. Elke server waar een mail langskomt, voegt een 'Received'-header toe. Op die manier kun je zien hoe een mail van de verzender bij jou terecht is gekomen.
>> Het kan zijn dat hij dat meteen bij de juiste provider doet, maar het kan ook zijn dat hij de mail doorstuurt naar een andere relay.

Wat is precies een relay? En waarom stuurt hij de mail daar naartoe?

>> Als je de broncode van een ontvangen mail bekijkt, zie je in het begin de headers.

Ik zal dat eens in de gaten gaan houden.
Een relay is niet meer dan een server die de mail doorstuurt. Op het moment dat jij een mail stuurt met jouw client naar jouw mailserver en het doeladres zich niet op die server bevindt is jouw mailserver een relay. Een andere reden kan zijn dat er een vaste gateway voor mail is bij een ISP, die intern de mail verder doorzet, bijvoorbeeld omdat alle anti spam zich op deze server bevindt. Maar ook een secundaire mailserver is een relay die niet meer doet dan wachten tot de primaire server weer actief wordt en dan de mail alsnog doorstuurt. Er zijn een hoop redenen en mogelijkheden om tussenliggende servers te gebruiken.
Relayen is niets meer of minder dan het doorsturen (naar een andere server) van mail die niet lokaal kan worden afgeleverd.

[even later]

Oh, dat schreef Ben ook al. ;-)
Oké ... dus stel ik heb een Gmail account. Daarmee verstuur ik vanaf mijn mailclient (op de PC) een mail naar [email protected]

Als ik het nu dus goed begrijp is de verbinding vanaf mijn PC tot aan de Gmail server dan beveiligd via STARTTLS. De Gmail server ontvangt mijn mail en gaat die mail dan verder sturen ... maar van dit hele traject weet je eigenlijk dus niet of het wel of niet via een veilige verbinding gaat. Snap ik het zo goed?
> Snap ik het zo goed?

Jep. ;-)
Allright ... thanks voor de uitleg!! ... en het geduld ;-)
Wat voor atoom-geheimen stuur jij dan door, dat het zo veilig moet zijn?
@Eddy

Wat een rare vraag. Mag ik niet weten hoe ik mijn mail zo veilig als mogelijk kan versturen? Jij draait neem ik aan toch ook de deur op slot als je weggaat van huis?

Reageren