Ik zou graag een klein systeempje maken die een mail stuur naar mijn mail zodra Google op mijn site actief is. Ik zie op sommige fora die MyBB gebruiken dat Google online is. Dat leek mij ook interessant voor privé doeleinden.
Hoe doe ik dit?
Ik heb basis verstand van PHP. Het enige wat ik eigenlijk moet weten is hoe ik controleer of een bezoekers Google is. De mail sturen lukt mij wel. :)
TS kan via de mybb_sessions table van MyBB analyseren of er een BOT langs is geweest. Periodiek bijvoorbeeld 5 minuten een linux of python (veel sneller dan php en belast je apache niet) script laten lopen en een mail sturen. In pseudocode: select of er de laatste 5 minuten een bot is langsgeweest. Zoja stuur mail.
TS zegt alleen dat hij het op MyBB ziet, niet dat hij het zelf gebruikt. Je zit volgens mij de verkeerde dingen te proberen te optimaliseren. Een query per pagina is niet pijnlijk, zeker niet als het om een enkele insert gaat. Daarnaast kun je inderdaad een cronjob laten lopen die kan kijken of er een bot is langs geweest. Ik denk alleen dat TS nogal snel zat zal zijn van de mailtjes.
En waarom zou je Apache belasten? De useragent is eigenlijk in PHP een vergelijking met de user-agent header in de HTTP-request en hoe jij Google daaron herkent.
Je kan verder een cronjob instellen om te kijken of Google al is langsgeweest, maar dat zegt nog niks over of het al geindexeerd is.
Ergo, er zijn meerdere oplossingen mogelijk. En indien je webserver van het type Apache is (dit wordt nergens gezegd maar alleen verondersteld) zijn er mogelijk nog andere/extra oplossingen beschikbaar.