Wie weet er een kort alternatief voor het woord "webontwikkeling"?
Zelf dacht ik aan webbouw of webcreatie, maar misschien weet iemand nog iets beters. Het gaat me er vooral om dat het duidelijk is dat het om de "bouw" van een website gaat, dus zowel programmeren als vormgeven. Webdesign zou bijvoorbeeld ook kunnen, alleen dan lijkt het alsof het alleen om vormgeven gaat. Iemand toevallig nog een goed idee?
Je begaat alleen wel linguïstisch een vergissing: korter is lang niet altijd duidelijker.
Door dat misverstand krijg je bijvoorbeeld functies met $a, $b, $c tot en met $zzz en mag je fijn zelf proberen te achterhalen wat nu ook alweer wat is. ;)
Thanks Ward. Is een optie, maar ik had juist meer gehoopt op een ander woord voor het "ontwikkeling" deel. Dat het met 'web' begint is prima, maar webontwikkeling is zo lang.
Beste optie tot nu toe is webbouw denk ik. Dat schrijf je toch als 1 woord (dus niet web-bouw)?
Aaneen want er is geen eventuele uitspraakverwarring of leesfout: webbouw.
Ik vind webontwikkeling een nogal puristische vertaling van webdevelopment. Bij webontwerp als variant van webdesign heb ik dat ook, maar dan in mindere mate: ontwikkeling is namelijk een leger begrip dan ontwerp.
Als ik aan webbouw denk, denk ik aan een cheesy term voor het aanleggen van een netwerk.
Webontwikkeling is correct gezien niet de juiste naam, maar wel de meeste herkenbaarste.
>> Webontwerp is ook niet verkeerd, maar doet "ontwerp" jou niet denken aan grafisch vormgeven / ontwerpen?
Ja, maar dat is terecht hoor, want webdesign / webontwerp leunt aan tegen grafisch ontwerp / grafische vormgeving en containerbegrippen zoals visual design / visueel ontwerp en interaction design of nog ruimer experience design.
>> Op zich is webontwikkeling duidelijk, maar ik wil het woord in een menuutje zetten en daarom zoek ik iets korters.
Als Webontwikkeling niet in een menu past, zou ik nog eens kritisch naar de menu-opbouw kijken. Het kortste alternatief is Code en het kan daarna alleen nog korter met een pictogram.
Het past er wel in, maar het staat in een spreadsheet en dan moet ik teveel ruimte aan andere kolommen opofferen wat in dit specifieke geval niet handig is ;-)
Ik hou het maar op webbouw. Kort en het dekt de lading van wat ik bedoel te zeggen toch het beste.