Ik heb een kolom met data in mysql.
De output van de tabel ziet er zo uit

...
while ($db_field = mysql_fetch_assoc($result))
{
echo "<tr>";
echo "<td>" .$db_field['Datum'] . "</td>";
etc

die datum leest als YYYY-MM-DD (precies zoals hij is ingevoerd in de database).

Hoe kan ik hiervan maken dat het leest als DD-MM-YYYY?
Het probleem is dat het me niet lukt om het in te voeren in SELECT.

Het is nu;
$sql = "SELECT * FROM `kat` WHERE Nummer = '$Nummer' ORDER BY Nummer DESC";
en als ik typ:
$sql = "SELECT DATE_FORMAT(Datum,'%d%m%Y')Datum, Nummer, etc FROM `kat` WHERE Nummer = '$Nummer' ORDER BY Nummer DESC";

dan krijg ik foutmelding. Ik weet niet wat ik verkeerd doe.

nb en ja ik wil graag updaten naar mysqli. Ik ben nog aan het worstelen met van alles over hoe het moet enzo

$sql = "SELECT DATE_FORMAT(Datum,'%d%m%Y') AS Datum, Nummer, etc FROM `kat` WHERE Nummer = '".$Nummer."' ORDER BY Nummer DESC";

Overigens, een tabel die kat heet, klinkt niet bepaald genormaliseerd.
Dank.
Ik krijg nog steeds dezelfde fout.
mysql_num_rows() expects parameter 1 to be resource, boolean given in

Niet in de SELECT regel waar de datum wordt gevraagd maar in deze twee regels (waar ik niks aan veranderd heb):
$num_rows = mysql_num_rows($result);

if(mysql_num_rows($result)>0) {
$result is blijkbaar een boolean.
Ik neem aan dat $result van een query komt.
En die geeft zo te zien een error.
ok, ik ben om.
ik zet alles eerst om naar mysqli
en dan ga ik verder uitzoeken hoe het zit met die %@#&!datum
dus jullie zijn voorlopig nog niet van me af:) want de i van mysqli
staat naar mijn mening voor ingewikkeld... ben de hele avond bezig geweest om erachter te komen dat include config; niet meer werkt, grr wat nou improved!
Marina janssen op 20/01/2016 01:45:44

ben de hele avond bezig geweest om erachter te komen dat include config; niet meer werkt, grr wat nou improved!

Met goede foutafhandeling zou het naar mijn idee geen avond hoeven te kosten om er achter te komen dat een include niet werkt.
include staat overigens los van mysql(i).

Persoonlijk zou ik een datum niet (op voorhand) formatteren in een query. Je kunt dit probleem ook verplaatsen naar PHP, deze heeft ook functies voor het opmaken van datums.

Dit lijkt mij ook gewenster om de volgende reden: indien je besluit om je huisstijl weer aan te passen die voorschrijft dat datums er (weer) anders uit gaan zien dan is dit een kwestie van een configuratie-variabele (die een patroon voorschrijft hoe een datumtype er uit zou moeten zien - op deze manier zou je dit zelfs op één plek in kunnen stellen en ook in één keer overal kunnen veranderen) of template(s)/stuk(ken) HTML aanpassen, in plaats van in een of meer queries. Dit lijkt mij in de regel eenvoudiger (en stukken minder foutgevoelig) dan lopen prutten in een query.
Je kan deze datum-formattering ook in een (configuratie)variabele stoppen, en deze in je query invoegen.

Reageren