Hallo mensen,

Ik ben enorm aan het aftasten wat ik kan met PHP en loop tegen wat vragen aan.
Een groot aantal barieres heb ik kunnen oplossen door de PHP beginnerstutorial, maar daar komen me nog wat teveel "vanzelfsprekendheden" in voor, waardoor ik nog niet precies weet wat welke functie nou precies doet.
Niet helemaal ten nadele van de schrijver. Er is wel veel goeds uit te halen.

Ik zal een paar drempels opsommen.
Misschien dat men mij daarin verder wil helpen. :-)

-Moet ik een geheugenpositie eerst declareren voor ik er in kan schrijven?
Ik bedoel, als ik een waarde heb, en ik wil die vermenigvuldigen met bv 3, kan ik die waarde in een variabele stoppen toch?
Moet ik die variabele dan eerst "aanmaken"?

-Als ik in een formulier waarden (laat) invullen, en ik post die bij een submit naar een verwerkpagina, wil ik die $_post overzetten naar een variabele zodat ik daarmee kan rekenen. (zie bovengenoemde, eerste vraagstukje :-) )
Hoe zet ik die over?
Ik kan natuurlijk die oorspronkelijk ingevoerde waarde wel "echoen" ( echo $_POST ['niks1']; )
Maar stel dat ik die waarde 'niks1' wil vermenigvuldigen met een andere variabele?
En later deze zelfde waarde 'niks1' nogmaals gebruiken. Dan zal ik die waarde eerst moeten opslaan.
Hoe doe ik zoiets??

-ik kan zo niet op mijn derde dilemma komen. Tot zover waarschijnlijk genoeg om op door te broeden. ;-)

In ieder geval bedankt voor de hulp.
Fanto Green op 01/03/2016 16:27:00

True...
Maar wat dan als ik de variabele uit het formulier meermalen wil gebruiken?
Puur hypothetisch.

Een PHP script is slechts enkele milliseconden actief. De $_POST array blijft in tact zolang het script duurt (over deze korte periode). Je kunt de $_POST array dus overal in het script gebruiken en zelfs nog wijzigen.

Ik dacht namelijk dat het fenomeen "$_Post" een begrip was voor variabelen (arrays, wat je wilt) uit het formulier.

Dat is ook zo. De browser stuurt de inhoud van de formuliervelden mee in de nieuwe REQUEST (aanvraag). PHP zet deze vervolgens in de $_POST array.

Is een string ($) een duiding van een array? of van een variabele?

In PHP van een variabele.
Frank Nietbelangrijk op 01/03/2016 16:37:35

[quote="Fanto Green op 01/03/2016 16:27:00"]
Is een string ($) een duiding van een array? of van een variabele?

In PHP van een variabele.
[/quote]

Maar die variabele kan een string zijn of een array.

String
<?php
$voorbeeld = 'test';
?>
Geeft:
test

Array
<?php
$voorbeeld = array('test1','test2','test3');
?>
Geeft:
1 => test1
2 => test2
3 => test3
waarbij php dan eigenlijk vanaf 0 begint te tellen.

<?php
$voorbeeld[0] = 'test1';
$voorbeeld[1] = 'test2';
$voorbeeld[2] = 'test3';
?>

is dus gelijk aan:
<?php
$voorbeeld = array('test1','test2','test3');
?>
OK, dus kun je niet aan een variabele (voorzien van een String) zien of het een enkele byte is, of een Array.
Dat verklaart dat in de PHP cursus wordt benadrukt dat het beter is om de variabele te markeren met een letter die het verschil aangeeft van een Array, een Boolian of wat-je-ook-maar-meer-hebt
Wat je zegt dat klopt. Persoonlijk ben ik echter niet zo een voorstander van die extra letter. Negen van de tien keer verteld de naam van een variabele mij genoeg.

$amount // integer
$name // string

$names // array

en anders weet ik het ook snel genoeg, in de database valt exact te lezen welk type variabele wordt gebruikt. Daarnaast bestaat er nog iets als commentaar regels. Maar goed de schrijver van jouw cursus boek vondt het kennelijk belangrijk. Ik zou willen zeggen dat het een persoonlijke voorkeur is.

Toevoeging op 02/03/2016 23:34:45:

Tegenwoordig zie eigenlijk het meeste de camelCase methode:
<?php
$activeMenuItem
?>
<?php
function sendEmailToAdmin() {
...
}
?>
variabelen en functie namen beginnen dan met een kleine letter. Class-namen echter met een hoofdletter
<?php
class User
{
...
}
?>

Reageren