Ik wilde een tijdje geleden een website bouwen en daarvoor was
PHP nodig. Kreeg van een kennis een dikke PHP-pdf toegstuurd maar het was echt veel te technisch. Plan op de lange baan gezet. Maar ja het bloed kruipt waar het niet gaan kan en met behulp van een gratis online ministoomcursus die heel erg praktisch was en aansloot bij wat ik wilde, heb ik toch een eerste versie van die website in mekaar geflanst.
En elke dag ontdek ik mogelijkheden voor verbetering. Dit kan beter, dat kan beter. Toen ik de eerste keer hoorde dat ik mijn input moest filteren, dacht ik ja doei, veels te moeilijk. Maar ik heb het toch gedaan want gehackt worden was het alternatief. Toen ik hoorde dat mysql verouderd was en ik echt over moest stappen dacht ik, ja doei, bekijk het effe, veels te moeilijk. Maar ik heb het toch maar aangepast.
Toen ik voor het eerst over paginatie hoorde, dacht ik laat maar zitten: dat leer ik nooit. Maar de eerste versie heeft nu paginatie.
Het is leuk als je opeens iets kan wat je nooit dacht te leren.
En nu dus buig ik me dus opeens over *&%$# die dekselse arrays en loops waar ik geen snars van begrijp. Het lijkt nu echt een onoverkomelijke berg, maar ja dat leek mysqli ook:)
Ik heb totaal geen talent hiervoor en zonder jullie hulp, een dozijn youtubefilmpjes en tutorials was ik nooit zover gekomen maar ik kan nog lang niet zeggen dat ik PHP beheers.
Ik vroeg me af, na hoeveel tijd durfde je te zeggen dat je PHP beheerst? Wanneer is dat moment?
- SanThe - op 03/03/2016 09:16:56

Dus ik denk eigenlijk: Nooit.

hoezo ontmoedigend haha
dit is humor
Ik denk dat vrij weinig mensen kunnen zeggen dat ze PHP volledig kennen. Zelf denk ik dat vooral de manier van denken binnen het (OO) programmeren erg belangrijk is. Als je die steeds meer je eigen maakt zul je ervaren dat je problemen steeds sneller en efficiƫnter kan oplossen.
Je kunt het vergelijken met het leren van een natuurlijke (spreek)taal. Deze zul je je, net zoals je eigen moerstaal, toch nooit 100% eigen maken. Ook is het niet zo dat je allerlei zinnen uit je hoofd leert. Op een gegeven moment heb je genoeg woordenschat, grammatica kennis en spreekervaring dat het formuleren van (nieuwe) zinnen, en het verstaan wat anderen zeggen en lezen wat anderen hebben geschreven, je steeds gemakkelijker lukt. Net zoals bij het leren van een vreemde taal zul je ook een heel klein beetje affiniteit moeten hebben met taal in het algemeen. Of gewoon een gezonde portie interesse, motivatie en/of doorzettingsvermogen bezitten.

En inderdaad, het is niet zozeer "PHP leren" maar meer "leren programmeren/leren abstract(er) te denken".

Reageren