Voor een schoolopdracht maak ik een webblog. Nu kan ik blogs maken en komen deze op een pagina onder elkaar. maar de blogs worden afgekort op 400 karakters. Nu wil ik een 'lees meer' knop, met als je daarop klikt je de gehele blog krijgt te zien op een andere pagina of dezelfde. dat maakt niks uit. hoe ik het dacht is dat je het id van die blog uit de database moet halen met GET id? en dit achter een href moet plakken waar je dan de blog te zien krijgt. maar dit vind ik vrij lastig.
Is er iemand die me op weg kan helpen hoe ik dit moet gaan aanpakken?
Als je het simpel wilt houden prop je alles in één script.
Is er een id in de URL ingesteld, toon je een enkel blogbericht.
Is er géén id in de URL ingesteld toon je de lijst van blogberichten met een korte introducerende tekst.
Idealiter zit deze "intro tekst" in een aparte tabelkolom, omdat het simpelweg afkappen van de blogtekst na 400 karakters voor problemen kan zorgen. Daarnaast is het waarschijnlijk handiger om een soort van "teaser text" te hebben dan een inleidende paragraaf van je blogbericht... Dit laatste spoort mogelijk veel minder aan om de rest van het blogbericht te lezen.
<?php
if (
isset($_GET['id']) // is er een id opgegeven in de URL?
&&
preg_match('#^[1-9][0-9]*$#', $_GET['id']) === 1 // heeft deze de vorm van een auto increment id?
) {
$id = (int) $_GET['id'];
// toon blog item met id $id
// ...
} else {
// toon hier de lijst van blogitems, refereer hier aan met ?id=<blog id>
// ...
}
?>
There are no other restrictions on what form an ID can take; in particular, IDs can consist of just digits, start with a digit, start with an underscore, consist of just punctuation, etc.