Hoi,

Ik weet niet of mijn vraag hier thuis hoort, maar wellicht kan iemand me op weg helpen.

Ik heb een stukje css code en ik kan er maar niet uit komen waarom er een bepaalde ruimte zit tussen twee elementen.

stukje html5

<header>
  <nav>	
    <ul>
... etc ...
    </ul>
  </nav>
</header>

de bijbehorende css opmaak is:

header{
	position: relative;
	border-bottom: 1px solid orange;
	margin: 0;
	padding: 0;
	margin-bottom: 5px;
	text-transform: uppercase;
	font-size: 10px;
	}
header nav{
	display: inline-block;
//	margin-bottom: -2px;
	width: 100%;
	padding: 0;
	}
header nav ul{
	list-style: none;
	margin-left: -8px;
	padding-left: 8px;
	}

Nu zou ik denken dat het nav-block dezelfde hoogte zou hebben als het header-block. Maar helaas, daar blijkt een paar px verschil in te zitten.

Het header-block blijkt de (binnen) afmeting van 965x19 te hebben, de nav 965x16. En het verschil zit in de onderkant. Nu kan ik dat wel oplossen met een margin-bottom:-3px; maar dat vindt ik niet echt een mooie oplossing. Zekern niet omdat in niet weet waar het verschil door wordt veroorzaakt.

Heeft iemand enig idee waarom?

[size=xsmall]Toevoeging op 11/04/2016 15:15:53:[/size]

48 gluurders maar helaas nog geen enkele reactie ;)
is dit een valide manier om comments te maken?

//    margin-bottom: -2px;

Ik gebruik zelf altijd /* .. */
@Jan
Inderdaad, je hebt helemaal gelijk, maar dit is bij het testen sneller en Firefox slikt het. Maar het is het probleem niet. Ook zonder de // heb ik de genoemde ruimte.
Als je in de browser op F12 duwt krijg je de developer tools.
Daar zit een inspector bij, daarmee kan je over elementen heen gaan, ze selecteren en de paddings, margins en overige css properties bekijken.
en dan zie ik dat de header 19 hoog is zonder, paddings 0 en de nav is 16 hoog. maar niets waarom er 3 px verschil in zit.
Ik zie je verdere code niet, maar een unordered list heeft zelf ook styling, ook de list items.
@Randy
Wat zou je willen zien dat invloed kan hebben?
In je header staat iets van content, wat dit veroorzaakt.
Maak er anders eens een fiddle van.
@Randy
Ik snap niet helemaal wat de bedoeling is van dat fiddle, maar als je de totale code wilt inzien, stuur me dan een pm dan stuur ik je de 2 bestanden wel.
@J, Randy bedoelt: sla de (relevante) code eens op bij JSFIDDLE, dan kunnen we allemaal meekijken. En eventueel helpen.

Reageren