Min of meer weet ik het antwoord eigenlijk al op de vraag die ik ga stellen ... maar eigenlijk is dat niet het antwoord dat ik wil horen. Dus ik zal de vraag eens aan jullie stellen.
Software die nu prima werkt onder Windows 7, hoe lang blijft die goed? Ik heb een encryptie-tooltje dat echt super goed werkt. Als ik een bestand wil beveiligen, klik ik met de rechter-muisknop op het bestand en kies 'encrypt'. Ik typ 2x een wachtwoord en het bestandje is beveiligd.
Maar nu ... zijn de makers van het programma ineens commercieel gegaan. De "oude" versie die ik heb, wordt niet meer ondersteund. Ja, maar dan gebruik je toch de nieuwe versie zul je nu wel denken. Nou, het probleem is ... die is niet meer gratis. Ja, er is een gratis uitgeklede versie maar de normale versie kost ineens 3 euro per maand. Niet héél veel, maar ik gebruik het programmaatje nauwelijks. Daarnaast werkt de nieuwe versie ook ineens met een soort container en met de cloud. Veel te ingewikkeld voor wat ik wil.
Anyhow ... mijn vraag is of ik mijn oude programmaatje zal blijven gebruiken ... of loop ik dan het risico dat het over een paar jaar ineens niet meer werkt? Ik vrees dat laatste, maar misschien zie ik het verkeerd ... alhoewel ik denk van niet. Jullie gedachtes?
?Onbekende gebruiker
30-04-2016 22:06
gewijzigd op 30-04-2016 22:07
Mijn oplossing om alle oude software te laten werken is met een virtuele machine. Het enige risico dat je loopt is dat een oud OS slecht beveiligd is als het aan internet hangt, maar je kunt dat gewoon softwarematig onderbreken:
Er zijn ook andere tooltjes, maar Virtualbox is gewoon gratis.
Je kunt ook kant-en-klare appliances downloaden van Microsoft om met antieke versies van Internet Explorer te werken: http://www.modern.ie (verwijst naar) https://developer.microsoft.com/en-us/microsoft-edge/
Kijk onder 'Virtual Machines' voor een Windows met een IE of Edge. Je ziet dan in het dropdown-lijstje van 'Platform' nog alternatieve software.
Altijd leuk om op je i7 wat extra machines te hebben draaien om je site te testen onder verschillende OSes en browsers.
Die beveiligde bestanden zijn onderdeel van m'n normale workflow. Ik wil niet in een situatie terechtkomen waarin ik een vritual machine moet gaan draaien om zo'n bestandje te openen. Dan schiet het z'n doel een beetje voorbij. Ik denk dat ik maar gewoon volledig overga op winrar. Dan weet ik zeker dat het goed zit.
Ik denk dat het programmaatje de komende jaren best wel zal blijven werken ... maar het probleem is dat het niet meer ondersteund wordt. Het kan dus gebeuren dat het over 10 jaar ineens niet meer werkt en dan heb ik een probleem want dan kan ik m'n beveiligde bestanden niet meer openen. Dus tja ... ik denk dat het dan toch niet heel slim is om het programma te blijven gebruiken. Hoe jammer ook ... :(
Ik snap wat je bedoelt, maar die vraag is lastig te beantwoorden. De versie die ik gebruik is in ieder geval open source software, maar dat zegt niet alles lijkt me. Je zult waars. toch altijd dit programmaatje nodig hebben om een beveiligd bestand te kunnen openen, en als dat programmaatje niet meer werkt is het einde verhaal ...
Dus het is opensource, wat inhoudt dat als het niet mocht werken dan kun je het repareren. Daarnaast kun je dus ook op voorhand welke API calls gedaan worden. Ik zie het probleem niet zo.
>> wat inhoudt dat als het niet mocht werken dan kun je het repareren
Euh ja... alleen kan ik dat niet zelf. Ik programmeer enkel PHP :-)
Ik snap wat je bedoelt hoor ... waars. zal ik er voorlopig ook geen problemen mee krijgen.
?Onbekende gebruiker
01-05-2016 21:38
Als je enkel PHP programmeert zou ik overgaan op Linux. Dan houd je de keuze. Blijf je op Windows dan kan je encrypten met 7zip of een alternatief programma, dan hoef je ook je workflow niet te onderbreken.
Voor het unieke geval je antieke bestanden moet openen kan je altijd nog een virtuele machine draaien. Er zijn zelfs emulatoren voor ROMs van arcade-machines (mame.org :-) dus over compatibiliteit hoef je je nooit zorgen te maken.