Hey allemaal,

Ik had een tijdje geleden een PHP IDE aangeschaft, om vervolgens erachter te komen dat deze zeer slecht synchroniseerde met de server. Ik kon bijv. vanuit de editor geen bestanden van de server verwijderen of hernoemen.

Ik zoek nu dus een (redelijk lichtgewicht) IDE/editor waarmee ik (via SFTP) wél rechtstreeks op de server kan werken. Daarmee bedoel ik dat als ik een bestand in de editor wijzig en opsla, dat bestand op de server ook direct wordt gewijzigd. Of dat als ik een bestand vanuit de editor verwijder, het ook op de server wordt verwijderd.

Welke IDE/editor doet dit goed (en zonder enige vertraging)? Ik wil er eventueel best wel iets voor betalen, maar zeker niet al te veel.

Ik vind het in ieder geval belangrijk dat ik er snel mee kan werken. Ik zoek dus NIET een editor/IDE waarbij ik bijv. eerst op een knop uploaden/synchroniseren moet klikken voordat de bestanden op de server worden aangepast. In plaats daarvan moet wat ik in de editor doe, direct worden uitgevoerd op de server.

Tips?
Thanks Ward, gebruik jij zelf ook Atom en die remote-edit package?

Meer tips zijn welkom ...
Netbeans

dat edit trouwens niet direct op de server, maar heeft de werkbestanden lokaal staan.
Veranderen die (door opslaan in Netbeans) dan wordt alles remote bijgewerkt via een ftp-variant.

Werkt ook als je Netbeans open hebt staan en via de verkenner bestanden aanmaakt, verwijdert of op andere wijze bewerkt
Ozzie PHP op 24/05/2016 16:36:56

Thanks Ward, gebruik jij zelf ook Atom en die remote-edit package?

Atom gebruik ik inderdaad, maar ik zou het niet in mijn hoofd halen om op een live server te gaan zitten editen. Puntkomma vergeten maar oeps je internetverbinding vliegt eruit en prompt ligt een site eruit. Maar dat hoef ik jou niet uit te leggen, dat had je zelf ook allang bedacht.

Netbeans heb ik in een ver verleden eens een keertje getest. Viel me toen op dat het programma vrij log/zwaar is. Is dat nog steeds zo?

@Ward

Ik snap wat je bedoelt. Het gaat er mij om om live op een (niet per se productie) server te werken. Kun je atom aanpassen qua kleur, of is ie altijd zo donker? Ik las bij die remote plugin dat wachtwoorden in plain-text worden opgeslagen. Niet echt fijn :-s
Netbeans duurt even voor hij opgestart is, maar werkt daarna voor mij prima. Nu heb ik ook niet een heel oude, trage pc...

Maar Netbeans is ook meer dan alleen een editor natuurlijk.

En wat Ward zegt: je werkt dan niet op de productieserver, maar bijvoorbeeld op dev.mijnsite.nl

Ah oké ... ik vond NetBeans destijds wat traag en als ik iets vervelend vindt is het wel logge software. Dat je dan een seconde moet wachten voordat het bestand is opgeslagen en nog een halve seconde voordat het is gesynchroniseerd. Brrrrr ...

Ooit gebruikte ik Zend Studio een van de vroegere versies (volgens mij 5.5 ofzo). Die werkte rechtstreeks op de server, dus ook geen vervelend lokaal mapjes op de pc wat telkens gesyncd moest worden. Dat ging dus écht razendsnel. Heerlijk was dat. Maar op een gegeven moment hield de ondersteuning daarvan helaas op. Toen kwam Zend op basis van Eclipse en die was zo traag als stront door een trechter.

Anyhow ... ik zoek dus iets lichtgewichts wat lekker vlot werkt.
Je kunt alles in Atom aanpassen: het is een hackable editor.

Volgens mij vraagt elke overstap naar een andere editor gewenning en oefening; dat is bij Atom niet anders. Voor mij zelf is vooral de integratie met git en GitHub belangrijk.
Oké ... ik geef zelf de voorkeur aan een editor/ide met een geïntegreerde SFTP optie, maar ik hou het in ieder geval in gedachten.

Tot nu toe hebben we dus Atom en Netbeans.

Andere (lichtgewicht) editors/IDEs met SFTP-optie zijn welkom.
Notepad++ kan het ook met een plug-in voor SFTP.
Ook een fijne allround editor trouwens. En gratis. :-)

Reageren