Ik heb een formulier gemaakt waarmee ik fotos kan uploaden naar mijn site.
Dat werkte pas nadat ik de bestandsrechten van de fotomap ipv 755 op 777 zette.
Is dit de juiste oplossing of begeef ik me op glad ijs?
nee
ik heb de volgende mappen:
mods-available en mods-enabled
en sites-enabled en sites-availalable
en conf-enabled en conf-available

maar ik weet niet naar wat voor regel ik moet zoeken
Dit is een redelijk standaard manier van configureren: verschillende elementen uit conf-available kunnen worden gesymlinkt naar conf-enabled. Kortom: kijk in conf-available naar de mogelijkheden. Het kan handig zijn hierbij om iemand erbij te hebben die deze manier van configureren kent, om te voorkomen dat er gekke dingen gebeuren.
Is deze bestandsstructuur niet een onderdeel van Nginx als webserver?
Ook. Het is meer deel van Debian als bestandsstructuur. Het klopt hierbij ook dat de Apache config onder Debian apache2.conf heet, in deze config zal iets staan als:
Include /etc/apache2/mods-enabled/*
Include /etc/apache2/config-enabled/*

Je kunt uiteraard gewoon vanaf scratch beginnen en deze onzin eruit slopen, maar dan zul je zelf een compleet nieuwe config moeten opbouwen. Let wel: ik noem het onzin, omdat ik dit soort dingen gewoon onoverzichtelijk vind, maar vanuit een package management oogpunt is het logisch: extra packages kunnen extra bestanden toevoegen zonder in de bestanden zelf te hoeven wroeten. Ik meen me te herinneren dat ik niet lang geleden Ozzie op hetzelfde punt gewezen heb mbt logrotate.
ik heb deze handleiding gevonden
(maar omdat deze voor een ander doel is gemaakt heb ik een vraag)

ik ben bij stap 5:
Maak in de directory /etc/apache2/mod-available/ het bestand mod_ruid2.conf aan geef het de volgende content:

RMode stat
RMinUidGid #1000 #1000
RDefaultUidGid #33 #33

Die laatste 2 regels, geldt dat ook in mijn geval? Nee he, ik moet alleen die regel RMode stat erin zetten toch, kan iemand dat bevestigen?
Ik zou gewoon alle drie de regels proberen, en kijken of het werkt.
Ik geef een grote kans.
Je mag alles er wel in zetten, 1000 is een logische min uid: system users zijn (standaard) users met id's onder 1000, groups net zo. De default uid/gid kan ik zo snel niet beoordelen, omdat ik niet weet welke user/group 33 is. Welke distro heb je in gebruik? Onder Debian en aanverwanten is dit www-data, wat een logische keuze is.
Dus een Debian variant. Dan is uid/gid 33 logisch. Maar uiteindelijk maakt het niet zoveel uit, want logica dicteert dat defaults alleen zinnig zijn in RMode config, dus wanneer je in je vhost opgeeft welke user/group gebruikt moet worden met RUidGid. Bij RMode stat wordt dit automatisch bepaald.

Dus als ik het goed begrijp: als Modruid2 goed geinstalleerd is,dan zou er geen www-data meer moeten staan bij whoami.php?

Reageren