Arrghh ... het ligt op het puntje van m'n tong ... maar ik kan er niet op komen.
Ik heb op mijn server een mapje waarin alle "code" van de website staat. Simpel gezegd is dat alle php en html code (eigenlijk alles behalve media-bestanden). Dat mapje heet op dit moment "private" omdat het buiten de document root staat en dus onbereikbaar is via de browser.
Echter, ik vind "private" eigenlijk niet zo'n goede naam meer. Immers, alles wat op de server staat en niet bereikbaar is via de browser is in principe 'private'. Een beetje nietszeggend dus.
Ik wil de naam dus wijzigen in een naam die aangeeft dat in die map alle code staat. De naam "code" vind ik dan weer te algemeen. Ik zit aan iets te denken als 'app' of 'program', maar iets zegt me dat er nog een betere naam is ... alleen ik kan er dus ff niet opkomen. Grr...
De naam moet aangeven dat in die map de "intelligentie", "besturing" of "workflow" van de website staat ... iets in die richting. Het moet niet te algemeen en vaag zijn (zoals bijv. 'core') en het moet ook kort zijn. App en program zou kunnen, maar zijn er wellicht nog betere opties?
Thanks Aar. 'App' en 'program' had ik dus al bedacht ... maar ik vraag me af of er nog alternatieven zijn. Ik heb het gevoel dat ik iets mis, maar ik kan er niet opkomen.
of terwijl.. frame / framework
maar is ook zo 'algemeen' en 'groots'
staat wel voor alles waar je op bouwt :) wat eigenlijk weer voor de basis staat ook
en dus niet je hele applicatie
Je hebt een website, en een aparte map (buiten de document root) waarin je alle php-bestanden en html-bestanden zet. Voor die map zoek ik een mooie naam.
Het is als het ware het "brein" of "de intelligentie" van de website. Normaal heet die map dus 'private' maar ik zoek een betere omschrijving.
ik maak in mijn frameworkje onderscheid tussen de core (die in een library (sub)map staat) en application: custom code voor een specifieke website die voortborduurt op de core en deze kan overriden.
Thomas thanks ... het idee is goed ... maar kun je dat vertalen naar de 'functie' van de bestanden? Nu zeg je als het ware WAT voor bestanden het zijn ... maar ik zoek een naam die aangeeft wat de functie is, zoiets als 'app' of 'program'. Maar ik hoop dus op iets beters.
Die mapnaam moet dus als het ware aangeven welk onderdeel van de website het is. Als ik die map zou verwijderen dan verwijder je het ??? van de website.
[size=xsmall]Toevoeging op 12/07/2016 23:45:08:[/size]
>> ik maak in mijn frameworkje onderscheid ...
Dat zie je inderdaad vaker ... app(lication) zou een optie kunnen zijn, maar ik heb het gevoel dat ik iets mis :-s
Thanks allemaal. Ik zal uit jullie opties een keuze maken.
Wat me nog opvalt ... voor veel namen zijn afkortingen mogelijk. Je ziet het hierboven al. Library lib, sourcecode src, application app. "Vroeger" was ik nooit zo'n voorstander om afkortingen te gebruiken omdat je dan sommige woorden wel en sommige woorden niet gaat afkorten. Hoe kijken jullie daar tegenaan? Gebruiken jullie in jullie code afkortingen, of schrijf je altijd alles voluit?
Een voorbeeldje:
De functie deleteDirectory() is heel duidelijk, maar ook best lang. Een naam als delDir() is veel korter ... maar is het dan nog duidelijk (genoeg)? Zijn er redenen om wel of geen afkortingen te gebruiken? Of is het (zoals vaak) en kwestie van persoonlijke voorkeur? Of bijv. je wilt de positie van een karakter opslaan. Gebruik je dan de variabele $character_position of $char_pos. Ben benieuwd naar jullie meningen.
Ik gebruik bijna alleen maar afkortingen voor variabelen. Maar dan wel variabelen die heel erg local en tijdelijk zijn, zoals een variabele in een kleine functie/method.
$char_position zou ik al niet gebruiken omdat je een _ moet typen, en dat kost de grote moeite om je vinger naar de shift toets te verplaatsen, en dan ook nog de _ toets in te drukken.
Ik zou $cp of $pos gebruiken (en dat is waarschijnlijk geen goede gewoonte) maar dan wel echt voor een zeer locale variabele.
Voor functies gebruik ik altijd CamelCase (kost ook een shift toetsaanslag), maar functienamen kun je vaak overal gebruiken, dus wil ik ze meer descriptive hebben.
Public variabelen of globals, daar verzin ik altijd hele mooie, descriptieve, maar ook zo kort mogelijke namen voor.
Ik gebruik trouwens ook camel case bij variabelen.
Standaarden daargelaten is er een eenvoudige regel: "short, sweet and to the point". Dus omschrijf met de naam van je functie wat de functie doet maar ook niet meer dan dat. Afkortingen zoals Jan ze gebruikt zou ik altijd vermijden, en "je moet meer typen" is een argument uit een tijd zonder auto completion. Ik zou een naam als characterPosition kiezen, het is duidelijk en je weet over een jaar ook nog precies waar het voor staat zonder lappen extra commentaar bij je functie.