Ik loop een beetje te ijsberen of ik wel het gewenste werk/denk- niveau heb om verder te komen met programmeren. Ik ben heel benieuwd welke werk/denk- niveaus hier allemaal ronddwalen op PHPhulp.
Het is puur voor de fun en zo hoop ik een beetje inzicht te krijgen of het überhaupt haalbaar is voor mij.
Ik wil jullie allen alvast erg bedankt voor het commentaar. Hier heb ik echt wat aan. Ik vindt het erg leuk om websites te bouwen en dit het liefst vanaf scratch. Hierbij is naar mijn mening PHP een pré. Je kunt er zo onwijs veel mee (zo ver mijn basis kennis gaat). Mijn persoonlijke doel is om binnen een aantal jaar een groot deel hiervan te beheersen.
Er zijn zelfs directeuren van grote concerns die enkel een lage-school-diploma hebben. Opleiding zegt dus lang niet alles. Zelf heb ik een commerciële (hbo) achtergrond, maar ik heb van jongs af aan interesse gehad in computers en creatieve technische dingen. Toen ik ging studeren, bestonden al die media-opleidingen van tegenwoordig niet of nauwelijks. Tijdens mijn eerste baan, begon internet een beetje op te komen en af en toe keek ik mee over de schouder van de (enige) programmeur die daar ook werkte. Dat vond ik altijd heel interessant al die magische code. Niet dat ik er toen nog heel veel van snapte overigens. Uiteindelijk ging ik me toeleggen op webdesign ... en nog weer later op programmeren. En ja, dat is pittig. Het komt niet vanzelf. Veel boeken gelezen, voorbeelden van anderen bekeken ... en vragen stellen, bijv. hier op het forum. Zo ontdekte ik dat programmeren vooral een 'denkwijze' is, en dat de invulling vanzelf volgt als je de denkwijze begrijpt. Hoe langer je er mee bezig bent en hoe meer tijd je erin investeert, des te meer vooruitgang je zult boeken. Dus ik denk dat vooral de vraag is hoe graag je het wilt. Als je echt wilt, dan denk ik dat je het kunt. Maar verwacht niet dat dat in 2 weken of 2 maanden gebeurt. Voordat je een (goede) programmeur bent, ben je een paar jaren verder. Zie het als een lange-termijn-doel waarbij je jezelf steeds weer verder kunt ontwikkelen. Wees vooral niet bang, zie het als een mooie reis, en stel onderweg vragen zodat je niet verdwaalt ;-)
Erg inspirerende tekst Ozzie. Het komt aardig overeen met wat ook mij zo aanspreekt in het programmeren. Vooral als iets werkt wat je zelf bedacht hebt is dat het ultieme gevoel. Ik loop er nu al een paar jaar tegen aan te hikken, maar zal het roer omgooien en er voor gaan. Waar een wil is...
Ik wil iedereen bedanken voor de reacties en blijf vooral ervaringen posten en hoe jij er tegenaan kijkt. Leuk en leerzaam om dit allemaal te lezen.
In navolging hierop ben ik druk aan het spelen geweest en heb ik een paar opleidingen gevonden. Wat kunnen jullie hierover zeggen?
Specs:
- Ik werk 5 werkdagen per week en heb de mogelijkheid om deze te verminderen naar 4. Hierdoor zou ik tussen de 20 en 30 uur aan de studie kunnen besteden.
- Ik zoek een goede opleiding en het liefst PHP only.
Ik ken geen van die opleidingen. Die eerste is zo te zien een 4-jarige opleiding en niet specifiek voor PHP. Volgens mij is dat dus sowieso niet wat je zoekt. Dan blijven die andere 2 over voor respectievelijk zo'n 2.000 en 3.000 euro. Is het dat waard? Geen idee. Misschien als je nog helemaal geen basis hebt ... maar als je al een en ander weet zoals jij zal er (vermoedelijk) de nodige overlap in zitten. Ik kan niet beoordelen of het dat waard is.