Hellowww again!

Ik was weer lekker bezig met PHP :D en stuiterde op een probleem met mijn notificatie functie...

Probleem 1. Ik kan het maar naar 1 persoon sturen, maar ik wil dat het naar 1 iemand kan worden verzonden, 2, 3, 4, etc. of iedereen. Maar als meerdere mensen het ontvangen, moeten hun per persoon, per hun sessie seen op 1 op één of andere manier zetten zodat hun geen nieuwe meldingen meer zien, maar de gene die het nog niet hebben gelezen wel

Probleem 2. Ik kom er maar niet uit, ook niet met google, hoe ik kan zorgen dat ik met deze code;

<?php
											$data = $conn->query("SELECT `notification_name`, `notification_message` FROM `notifications` WHERE `userId_recieve`='$userId' AND `seen`='0'");
											foreach ($data as $key => $value) {
											    foreach ($value as $key2 => $value2) {
												   echo "<li><a><i class='".$value2."'></i>".$value2."</a></li>";
											    }
											}
											?>										}

DATABASE OPSTELLING

id
notification_name
notification_message
userId_recieve
seen

kan zorgen dat value2 (de eerste) uit de db wordt gehaald met notification_name, en value2 de 2e dat die wordt opgehaald als notifictaion_message
Volgens mij loop je veel te hard van stapel. Je wilt een heel systeem bouwen maar je mist de fundering.
Ik weet dat je dit niet wilt horen en het voelt onaangenaam maar je zou je echt eerst op een paar basic zaken moeten richten zoals:

a) Programmalogica eerst en dan pas de output. zie ook dit draadje
b) Ga oefenen met functies of nog liever met classes.
c) Denk eens na over het verschil tussen pagina's waar gebruikers op mogen landen (zoals index.php, about.php etc) en bibliotheek bestanden. Waar laat je wat?
d) Oefen eens wat met array's
e) Leer wat over database design
f) Kijk eens naar een simple framework als CakePHP of CodeIgniter
Hier ga ik zeker in mee.

Het is net als een slipcursus die je doet als je net kan rijden. Het is onverstandig.

Zet je plannen nog even in de ijskast en ga nog even lekker experimenteren.
Oké, kunnen jullie mij in het nederlands uitleggen wat een Framework precies inhoud?
Een framework geeft je de fundering voor je applicatie.

Het biedt bijvoorbeeld:
- een indeling voor je bestanden
- een single entry point (Alle verzoeken komen op index.php)
- clean URL's
- een schat aan classes die je het leven veraangenamen zoals een database class, een menu class of een file class.
- een autoloader waardoor je geen include() meer hoeft te gebruiken
- een manier om je programmalogica gescheiden te houden van je view (je HTML)

Reageren