Mijn vraag: Hoe haal je snel en makkelijk een rijen uit een MySQL-tabel, waarbij je precies wilt zeggen in welke volgorde je de rijen uit de tabel wilt, maar dan niet door sorteren maar door echt de volgorde op te geven?
Dus: je wilt eerst de rij met id=1, dan die met id=4, dan die met id=3 en dan id=2.
Hoe doe je dat?
En dan wel liefst met 1 query :D anders wordt databaseserver gek :S
Niemand?
Of kan het niet?
kben geen phpexpert maar met $_GET["id"] zou et moeten kunnen denk ik...
Dan begrijp je mijn vraag niet helemaal. Ik bedoel MySQL-query en geen GET-variabelen.
Ik bedoel dat je in de query de volgorde kunt meegeven van de rijen die je wilt selecteren, maar dan niet iets van ORDER BY maar dat je zegt eerst WHERE `id`='1' en daarna WHERE `id`='4' en daarna WHERE `id`='3' bijvoorbeeld.
Hoeveel id's heb je ?
Dat zijn er steeds meer, maar volgens mij begrijp je mijn vraag niet echt.
Ik wil zoiets maar dan werkend, zodat ie die volgorde doet:
<?php
mysql_query("SELECT * FROM `tabel` FIRST WHERE `id`='1' THEN WHERE `id`='4' enz... ");
?>
Zo gebruik je order by:

<?php

$sql = "SELECT * FROM Ttable ORDER BY kolom1, kolom2, kolom3";

?>

Je zou na iedere kolom ook nog kunnen zeggen of het aflopend of oplopend is -> ASC of DESC.

ORDER BY ID DESC zou dus alle rijen die geselecteerd zijn, op volgorde van eerst de hoogste id tot de laagste id (4,3,2,1).

Op rijen kan je niet sorteren.

[edit]
De volgorde kan je wel met php afvangen (met een switch, of een of, of een algorithme), niet met mysql.
Dus je kunt niet zeggen dat je eerst de rij met id 1 wilt, daarna die met 3 en daarna die met 2 bijvoorbeeld?
id is dan een veldnaam en 1 , 2 en 3 zijn waardes voor id
select <huppeleflup>
union select <flieperdefliep>
union select <flapperdeflap>;
@Willem
Worden subquerier al ondersteund door mysql?
@Willem:
Het werkt, thanks

Reageren