Even een stom vraagje ... als ik op mijn toetsenbord een apostrof (') typ, dan is het altijd een rechte apostrof. Ik gebruik deze apostrof ook een in regex in een input field.
Nu zie ik dat soms ook een "kromme" apostrof wordt gebruikt in plaats van een rechte. Dat leidt er toe dat de regex niet meer werkt. Nu is mijn vraag of je zo'n "kromme" apostrof ook kunt typen op je toetsenbord, of geeft de apostrof op je toetsenbord altijd de rechte variant?
Strikt genomen is de rechte ' het voetteken en de dubbele rechte " het inchteken. Zelfs Google adviseert om deze niet te gebruiken als enkele of dubbele aanhalingstekens of als apostrof:
Use real quotation marks, not the inch and foot symbols.
The right single quotation mark symbol is also used for apostrophes.
Never use the generic quotes ", ' or free-standing accents `, ´ (\u0022, \u0027, \u0060, \u00B4). These are never right for quotation marks, apostrophes, or primes.
Op papier gebruik ik de gekrulde, typografische aanhalingstekens en apostrofs, maar in webteksten en bijvoorbeeld ook e-mail de rechte.
Sneltoetsen met het numerieke toetsenblok:
• Alt+0145 ‘ Enkel aanhalingsteken-openen in de vorm 6
• Alt+0146 ’ Enkel aanhalingsteken-sluiten en apostrof in de vorm 9
• Alt+0147 “ Dubbel aanhalingsteken-openen in de vorm 66
• Alt+0148 ” Dubbel aanhalingsteken-sluiten in de vorm 99
>> Op papier gebruik ik de gekrulde, typografische aanhalingstekens en apostrofs, maar in webteksten en bijvoorbeeld ook e-mail de rechte.
Oké ... het lijkt mij dat mensen die rechte ook zullen gebruiken in invoervelden.
Die alt-toetscombinaties geloof ik niet dat mensen die snel zullen gebruiken. Die ALT-Gr + 0 en ALT-Gr + 9 waar Ivo P mee kwam, dat lijkt me nog wel waarschijnlijk. Alleen kan ik daar geen dubbele quotes variant van vinden. Wellicht bestaat die ook niet?