Houdie!

Ben ik (alweer ;) )! Ik wou graag een beetje hulp met cookies, om precies te zijn, cookies voor onthoud mijn gegevens. Als ik het goed heb gebruik je bij de functie onthoud mijn gegevens (bij login) met cookies. Maar hoe werkt dit? En wat is het voordeel ervan? ALvast bedankt voor respons.
Een unieke hash alleen in een cookie lijkt mij genoeg? Ik bedoel, alle informatie staat toch bij elkaar dus als iemand bij dat cookie kan heeft 'ie toch alle informatie in één keer. Meer informatie in een cookie proppen is dus niet veiliger.

Voor de beeldvorming: deze functionaliteit is dus bedoeld voor het voortzetten van een verlopen sessie. Met behulp van het cookie wordt de sessie hersteld. Het is hierbij héél belangrijk dat dit een van de eerste stappen is wanneer iemand een webpagina van je site oproept. En nog voordat je je pagina begint weer te geven uiteraard, want de inhoud kan direct afhankelijk zijn van welke gebruiker jij bent, of kan zelfs bepalen of je uberhaupt toegang hebt tot de pagina in kwestie. Het gebruik van een "remember me" functionaliteit kan dus verstrekkende gevolgen hebben voor de manier waarop je je pagina's opbouwt!

Dit proces moet ook naadloos en onder water plaatsvinden. Daarnaast gaat dit je in bepaalde situaties (zonder hulpstukken) ook niet helpen. Denk bijvoorbeeld aan een uitgebreid formulier die je aan het invullen bent waarbij informatie in je sessie staat opgeslagen. Wat in wezen bij een doorstart gebeurt is dat je sessie opnieuw wordt opgestart, alle voorgaande informatie ben je dan dus kwijt. Tenzij je je sessie-functionaliteit ook uitbouwt.

Reageren