Heb afgelopen Kerst op diverse fora en zo gelezen dat MD5 zwaar verouderd, achterhaald en ook al 'gekraakt' is en dat het daarom beter is om Blowfish te gebruiken. Nu geloof ik dat meteen als zovelen dat zeggen. Toch is mij wel iets frappants opgevallen waarvan ik graag wil weten hoe anderen, op dit terrein meer deskundigen hier tegenaan kijken.

Als ik een serie wachtwoorden met MD5 hash krijg ik daar per wachtwoord een totaal verschillende string uit. Als ik dezelfde serie wachtwoorden met Blowfisch hash ( gebruik hiervoor password_hash('wachtwoord',PASSWORD_BCRYPT) waarbij 'wachtwoord' natuurlijk niet het letterlijk wachtwoord is ) krijg ik per wachtwoord een string waarvan de eerste 7 karakters hetzelfde is!!!

Nu heb ik uit de documentatie begrepen dat dit te maken heeft met de 'salt' binnen de 'hash' ... of zoiets. De vraag die ik nu probeer te stellen is of zo'n hash nou juist niet gevoeliger is? Als iemand - met een beetje verstand van zaken - een tabel opent en daarin een serie gehaste wachtwoorden met dezelfde 7 beginkarakters ziet, kan die dat gemakkelijk(er) als een 'Blowfish' hash herkennen en dan heeft die stap 1 naar het kraken van die hash al gezet. MD5 hashes zijn, juist door de volledige random karakters die het genereert, op dit punt minder 'herkenbaar'.

Nogmaals, ik ben op dit terrein een volledige novice en dus bij voorbaat 'sorry' als ik een - voor het op dit forum gebruikelijke niveau - domme vraag stel. Ben gewoon zeer benieuwd en nieuwsgierig.

Groet,
Gerard
>> Stel hier tegenover een loginsysteem met md5 die maximaal X onjuiste logins accepteert per tijdseenheid Y en die bijhoudt waar deze vandaan komen waarbij tevens wordt verwacht dat het wachtwoord aan zekere kenmerken voldoet en eens in de zoveel tijd vernieuwd moet worden.

Dit is ook een leuke discussie. De functionaliteit van een login is om van een anonieme gebruiker een bekende gebruiker te maken. Even aannemende dat je een login hebt met gebruikersnaam + wachtwoord kan een hacker telkens van gebruikersnaam en wachtwoord wisselen. Gebuikt hij hier ook nog een aantal verschillende proxies dan is de mix compleet. Hoe ga je deze brute force methode tegenhouden dan?

Ik bedoel:
- Je kunt je login helemaal op slot zetten maar dan kan niemand meer binnen komen
- je kunt bij meerdere logins vanaf 1 en dezelfde ip blokkeren maar het risico bestaat dat je hiermee een bedrijf met 5000 werknemers de toegang ontzegt.
- Je kunt als de hacker al een bestaande gebruikersnaam gebruikt natuurlijk deze gebruikersnaam blokkeren maar zelfs dan kun je een boze reactie verwachten.

Hoe gaan jullie daar mee om dan?
Je telt het aantal pogingen per gebruiker lijkt mij (los van IP)? Ik wilde daarmee alleen maar laten zien dat wanneer je meerdere lagen aanbrengt (beperkt aantal pogingen per tijdseenheid per gebruiker) dat het daardoor ook al een aanzienlijk stuk moeilijker wordt om dingen te kraken. Je kunt dan namelijk simpelweg niet meer bruteforcen.

Je kunt het voorbeeld binnen een bedrijf ook omdraaien: je zou ook een whitelist van IP's kunnen introduceren via welke je enkel kunt inloggen. Dan hoef je de hacker ook niet ver te zoeken :].

En als je server zodanig onder vuur ligt dan wordt het tijd voor andere oplossingen.
Gee Bee op 12/01/2017 15:39:57

Als ik een serie wachtwoorden met MD5 hash krijg ik daar per wachtwoord een totaal verschillende string uit. Als ik dezelfde serie wachtwoorden met Blowfisch hash ( gebruik hiervoor password_hash('wachtwoord',PASSWORD_BCRYPT) waarbij 'wachtwoord' natuurlijk niet het letterlijk wachtwoord is ) krijg ik per wachtwoord een string waarvan de eerste 7 karakters hetzelfde is!!!

Het is geen nieuw topic meer maar toevallig las ik vanmiddag hoe het zit met de eerste 7 characters van de bcrypt hash, voor het geval iemand zich het toch nog afvraagt...

Het heeft niets met de salt te maken maar met de hash methode zelf.
Bcrypt hashes beginnen altijd met $2y$1(nog 1 cijfer)
waarbij $2y staat voor bcrypt, $10 (of $11 of $12) voor de cost. Dan komt pas de salt. Het enige wat de mogelijke hacker hier dus uit kan afleiden is de hash methode en de cost die is ingesteld, maar niet wat de salt is...
Marlies Maalderink op 23/01/2017 15:05:22

Bcrypt hashes beginnen altijd met $2y$1(nog 1 cijfer)
waarbij $2y staat voor bcrypt, $10 (of $11 of $12) voor de cost. Dan komt pas de salt. Het enige wat de mogelijke hacker hier dus uit kan afleiden is de hash methode en de cost die is ingesteld, maar niet wat de salt is...

Wel de salt maar niet de salt? ¯\_(?)_/¯

Een hacker kán de salt zien, want die staat achteraan. Bij Blowfish is de string namelijk:

'$2y$' . $work_factor . '$' . $salt . '$'

En bij SHA-512:

'$6$rounds=' . $work_factor . '$' . $salt . '$'

Ward van der Put op 24/01/2017 07:19:43

Wel de salt maar niet de salt? ¯\_(?)_/¯

Ja, beetje onduidelijk gefomuleerd ;) Wat ik bedoelde te zeggen is dat de salt niet de eerste 7 identieke tekens van de hash is, waar de topic starter bang voor was.

Reageren