Hallo,

Ik probeer voor het eerst multi query maar ik krijg een Success terug wanneer de bovenste Insert wel werkt en de onderste niet.

<?php
if ($HasError == 0) {

// Insert in database
		$SQLInsertUser = "INSERT INTO users 
						 (email, password, reg_date, ipaddress, verified)
						 VALUES 
						 ('" . $FormEmail . "', '" . $FormPassword . "', '" . $FormDate . "', '" . $FormIpaddress . "', 'no');";

$SQLInsertUser .= "INSERT INTO verify 
						  (email, hash2)
						   VALUES 
						  ('" . $FormEmail . "', '" . $RandomHash . "')";

if ($conn->multi_query($SQLInsertUser) === FALSE) {

// Nice error if e-mail is duplicate
			if ($conn->errno == 1062) {

echo $lang['formhandling-register-email-duplicate'];
				echo $lang['form-try-again'];
				exit;

} else {

echo "Error: " . $conn->errno;

}

} else {

echo "Success";

}

$conn->close();
		exit;

}
?>
Er zitten een héleboel haken en ogen aan multiqueries, maar om het hier kort te houden: als het de bedoeling is dat een set queries in zijn geheel, of in zijn geheel niet moet worden uitgevoerd dan zou je gebruik moeten maken van transacties. Transacties stellen je in staat om een set queries als één ondeelbare actie (wel of niet) uit te voeren.

Multiqueries zijn hier simpelweg niet voor geschikt, vooral als de kans bestaat dat ergens onderweg een fout optreedt: alle queries tot dat punt zijn dan namelijk al verwerkt wat mogelijk voor rotzooi in je database zorgt.
Wat lukt er niet aan transacties dan? Het enige wat echt nodig is dat je gebruik maakt van tabellen met de InnoDB engine, maar dat is sowieso wel een goed plan als je een administratieve database aan het bouwen bent, je hebt dan namelijk de beschikking over foreign key( constraint)s wat er verder toe bijdraagt dat je data referentieel integer is en blijft.

Ik denk dat als je wilt afdwingen dat een reeks queries als batches uitgevoerd worden (in het geheel wel, of in het geheel niet) dat transacties eigenlijk de enige (en enige juiste) gedoodverfde manier is.

Een aantal argumenten om geen multi_query() te gebruiken:
- detectie of iets fout gaat is soms lastig en nogal omslachtig
- als er iets fout is gegaan zit er waarschijnlijk onvolledige data in je database...
- ... die je weer op een of andere manier moet repareren, ongedaan moet maken
- prepared statements werken niet i.c.m. multi_query() (maar als je die per se wilt gebruiken is PDO wellicht een beter alternatief)
- het consequent escapen van DATA binnen de SQL is bij multi_query() extra belangrijk, je wilt namelijk niet dat iemand hier een DROP DATABASE hennie; aan vastfietst
De vraag is alleen, waar is multi_query() nou wel goed voor?
Ik zat zelf te denken aan een rits aan bijvoorbeeld INSERT-queries waarvan je zeker bent dat die werken, om bijvoorbeeld een tabel met data te vullen. Maar dan kan je net zo goed een foreach en een $mysqli->query() gebruiken.
- Ariën - op 11/02/2017 20:43:47

Ik zat zelf te denken aan een rits aan bijvoorbeeld INSERT-queries waarvan je zeker bent dat die werken, om bijvoorbeeld een tabel met data te vullen.

Mja, maar soms wil je voor een correcte werking tabellen/kolommen kunnen locken zodat je race conditions kunt voorkomen. Transacties zijn daar bij uitstek geschikt voor.

Soms is het simpelweg niet voldoende om "enkele foutloze queries achter elkaar uit te voeren" omdat als dat proces meerdere keren tegelijkertijd wordt uitgevoerd, de queries van deze verschillende aanroepen mogelijk met elkaar verweven zijn wat soms (en zonder transacties / locking) mogelijk ongewenste situaties oplevert.

Een klassiek voorbeeld daarvan is een situatie waarin je geld overmaakt van rekening A naar rekening B. Je wilt dat de hele mutatie één ondeelbare actie vormt anders bestaat de kans dat er vreemde / ongewenste dingen gebeuren met saldo's.

Eigenlijk in alle systemen waarin meerdere gebruikers mogelijk dezelfde data bewerken is het inzetten van transacties handig / verstandig.
- Ariën - op 11/02/2017 20:43:47

De vraag is alleen, waar is multi_query() nou wel goed voor?
Ik zat zelf te denken aan een rits aan bijvoorbeeld INSERT-queries waarvan je zeker bent dat die werken, om bijvoorbeeld een tabel met data te vullen. Maar dan kan je net zo goed een foreach en een $mysqli->query() gebruiken.

En in dat geval zou ik zelfs nóg liever 1 insert-query gebruiken met een lijst values, omdat dat qua performance beter is dan allemaal losse inserts.
Dat is eigenlijk ook weer zo. Praktisch gezien wordt dat als één schrijfactie op de server gezien?
> Praktisch gezien wordt dat als één schrijfactie op de server gezien?

Voor de toeschouwer lijkt het wel zo, inderdaad. ;-) Waarschijnlijk zal de server evengoed losse schrijfacties gebruiken, maar de grootste winst is dat hij niet steeds het query execution plan hoeft te maken. Met prepared statements hoeft de server dat ook niet, maar daar moet je voor elk record een execute() uitvoeren, wat ook weer overhead geeft.

Reageren