en in de header laad ik 7 css bestanden.
Het punt is dat de css niet laad zoals het hoort. Bepaalde elementen hebben bijv een display:none, maar die worden toch eerst getoond voor 1 seconde.
Als ik het niet doe dan laad hij wel goed, maar duurt het laden langer.
Weet iemand hoe ik zeker kan zijn dat de css net zo geordend laad als de standaard wijze?
Dus als ik je goed begrijp ... je het 7 CSS-bestanden? En omdat het laden daarvan te lang duurt, gebruik je een tool waarmee je de bestanden asynchroon inlaadt. Eerst de bestanden die per se nodig zijn, en daarna bestanden die minder relevant zijn?
Aha ... nu ken ik de situatie niet ... maar is het niet veel handiger om het oorspronkelijke probleem op te lossen (het gebruik van maar liefst 7 css bestanden) in plaats van de boel te 'fixen' met een noodgreep?
Nou ik kan alle css wel in 1 bestand zetten en hij is geminimaliseerd, maar ik wil dus geen render blocking hebben, maar dat heb ik nog steeds op de standaard wijze.
Dat maakt mijn website langzamer met laden en dat wil ik absoluut niet.
Alles wat ik kan doen om de site sneller te laden, daar ga ik voor. Dat is geen noodgreep, dat is gewoon de beste manier vinden om mijn site sneller te maken.
Asynchroon laden,
Correctie. Dat is *een* manier. Je kan ook kijken naar het verwijderen van zinloze css, gebruikmaken van handige(re) css regels etc. Daarnaast: wat is de werkelijke vertraging die je ziet?
De meer algemene vraag luidt ... hoe kom je dan in godsnaam aan 7 CSS-bestanden ... het lijkt me dat je eerder daar het probleem moet oplossen. Werk je met een of andere framework/cms in combinatie met een thema ofzo?
Eerst alles laden voordat er iets weergegeven word komt het op neer.
Ok ik heb er nu 5 css van gemaakt, het ging even om het idee, niet om hoeveel csses er zijn. Zoals ik eerder aangaf, ook al combineer ik alle 7 css in 1 bestand, dan nog heb je met render blocking te maken. Ik wil dus weten of ik hem sneller kan maken om dit op te lossen.
Ik probeerde zelf een tool te schrijven in PHP om met preg_match te kijken welke css classes ik niet meer gebruik. Uiteraard ga ik daar ook achteraan.
Ok, geminimaliseerd komt alles bij elkaar uit op 200kb.
het meeste in style.css, zowel voor alle apparaten, mobiel tab, portrait/landscape etc en het is een vrij groot project.
Deze bestanden zijn het, nu laat ik het elk apart zien:
En 200 kb is niet zoveel. grote sites als bijv kieskeurig.nl gebruikt 1 css bestand van 250 kb geminimaliseert. Hun krijgen geen render blocking melding van google pagespeed insight.
Dus vraag me dan af waar dit aan ligt.