Ik wil een hoop blogs kunnen aanbieden op mijn site.

Ik heb een html pagina per site.
Als ik alle teksten nu in een blob field in een mysql database aanmaak dan vermoed ik wel dat dit langzamer is.
Als er straks honderden blogs zijn, denk ik dat de database het zwaar gaat krijgen.

Is het verstandig om steds een html bestand aan te maken voor een nieuwe blog als het om snelheid gaat?

groet

Daniel
Waarom gebruik je geen TEXT-type?
Nou het punt is dat ik unicode smilies opsla in de database en als ik er een TEXT van maak worden ze niet opgeslagen vreemd genoeg.

Maar buiten dat is het sneller om alle tekst gewoon als html statische files te laden met een referentie vanuit de database?

Ik denk van wel.

Ze worden wel opgeslagen als je een utf8 binary type kiest.
>> Maar buiten dat is het sneller om alle tekst gewoon als html statische files te laden met een referentie vanuit de database?
Soms wel, soms niet. Meten is weten.
Is niet waar.

je moet utf8mb4 hebben, voor emoticons in mijn geval.

utf-8 kan alleen 3 byte characters opslaan en het laatste 4 byte characters.

Daarnaast werkt het allen in blob velden en worden niet opgeslagen als text, waarom weet ik niet. IS blob langzamer?
WordPress kan ook met emoticons omgaan, ze gebruiken utf8mb4_unicode_ci.
Ja dat gebruik ik ook, maar mijn vraag was dus, waarom text niet werkt in mijn geval, en is BLOB geen goede optie qua snelheid?
Daniel van Seggelen op 11/05/2017 17:35:03

Ja dat gebruik ik ook, maar mijn vraag was dus, waarom text niet werkt in mijn geval, en is BLOB geen goede optie qua snelheid?

Het lijkt me bij een blog wel handig als je ook text searches kunt doen. Dat is niet mogelijk bij BLOBs.

Meestal werkt het het best als je een datatype gebruikt op de manier waarvoor het bedoeld is. Ga dus geen tekst opslaan in een BLOB-veld.
PHP Maarten op 11/05/2017 17:14:00
WordPress kan ook met emoticons omgaan, ze gebruiken utf8mb4_unicode_ci.

Dat is een collation, geen character encoding.

@Daniel ben benieuwd waarom je TEXT in Binary Large OBjects zou willen opslaan en hoe je aan dit idee komt?

Los daarvan, ben je ook nagegaan of je vervolgens tekstpassages (makkelijk) kunt zoeken in zo'n BLOB? En je zult op een of andere manier moeten bijhouden welke character encoding je gebruikt bij opslaan en welke mogelijke conversies je moet uitvoeren bij uitlezen. Wat @Willem zegt: BLOBs zijn nu niet bepaald bedoeld voor opslag van tekst, dus je zult een (of meer) goede reden(en) moeten hebben om dit te doen (EDIT) die je ertoe hebben doen besluiten om niet voor een meer gangbare oplossing te kiezen.
@Daniel ben benieuwd waarom je TEXT in Binary Large OBjects zou willen opslaan en hoe je aan dit idee komt?

Dat schreef ik al, de enige reden is, dat als ik er een TEXT van maak, dan worden de unicode emoticons niet erin opgeslagen, in een blob wel en het lijkt prima te werken.
Dat lijkt mij dan meer aan de collatie te liggen dan aan de datatype.

Reageren