Dit:

$datum              = date("j F Y", strtotime($origineleDatum));

geeft me de volgende output:

25 June 2017

Engels dus. Hoe krijg ik dit in het Nederlands? Alvast bedankt
Korte zoektocht op Google levert dit op:

setlocale(LC_TIME, 'nl_NL');
setlocale(LC_TIME, 'nld_nld'); // Windows
setlocale(LC_TIME, 'nl_NL', 'nld_nld'); // Meerdere is mogelijk, voor het geval de eerste niet herkend wordt

Ik zou dan i.p.v. date() dan strftime() gebruiken.
Hoi Ariën, Bedankt voor de reactie.

En aan dit:

$datum              = date("j F Y", strtotime($origineleDatum));

hoef ik niets te veranderen?
Zoals ik zei moet je [php]strftime[/php] gebruiken. Zie de link.
Hoi bedooel je zoiets

echo strftime("j F Y", strtotime($origineleDatum));

Sorry voor de onwetendheid maar ik loop altijd te kl...en met datum en tijd
Heb je al naar de link gekeken die meerdere malen gepost is? Daar staat precies wat je zou moeten gebruiken. %e %B %Y lijkt het meest logisch.
Kijk even goed naar de datumformatteringstabel op die link. ;-)
Hoi. dit

string strftime ( string $format [, int $timestamp = time() ] )

is werkelijk abacadabra voor mij. Heb werkelijk geen idee waar ik mij variabele hier moet plaatsen
Domme suggestie, maar heb je ook al naar de voorbeelden gekeken die vermeld worden? Daarnaast: dit geeft gewoon de gebruikte functiesyntax as in strftime('jeformat', $jedatum).
Die code die je gaf Donald, dat is de syntax, en geen werkelijke code.
Het omschrijft hoe de functie uiteindelijk wordt opgeroepen.

Allereerst geeft het aan dat er een string uit de functie strftime() komt: Een stuk tekst dus.
Binnen de ( ) staan vervolgens de parameters die je kan meegeven. De eerste parameter is de 'format': Deze beschrijft het format waarin je de datum wilt tonen. Daarna volgt een optionele parameter, dit is te zien aan de brackets [ en ] en heet hier de timestamp. Deze functie verwacht een timestamp in PHP die je bijv, genereert met strtotime en aan 'int' te zien is dit een 'integer' (een getal). Dat is wat strtotime() in jouw eerdere code doet, het maakt van een string een integer.
Je kan deze parameter ook leeg laten, en dan krijg je de datum/tijd van het huidige moment.

Duidelijk zo?
Als je meer wilt weten over string, integers en andere vormen dat datatypes, lees dan deze manual eens door. Dit is een must voor een PHP-programmeur.

Verder is het altijd fijn op door te scrollen naar de 'examples' in de PHP manuals.
Ik heb het idee dat er gisteren ook een hoop op je af kwam bij de zoektocht, daarom adviseer ik altijd om; als het niet lukt; even een pauze te nemen, of de volgende dag weer verder te gaan. Dan ben je weer 'fris & fruitig' ;-)
Hoi Arien en Ben. De datum komt van een jQuery datepicker en heeft het volgende format mm/dd/yyyy

Dus in de controler heb ik het volgende:

$datum    = date("j F Y", strtotime($nwDatum));

en het volgende voor de output:

<?= strftime('j F Y', $datum); ?>

zoals ben aangaf maar dan krijg ik de volgende fout

A non well formed numeric value encountered

Dit zal misschien heel stom lijken maar ik heb werkelijk geen idee wat ik moet doen. Ik ben door die links heen gegaan op PHP net. maar het kwartje valt gewoon niet.

Reageren