ik heb domeinnaam (met hostingpakket) maar de eigenaar wil nu wix site gebruiken.
De domeinnaam moet dus op één of andere manier bij wix uitkomen.
Dat is op zich geen probleem. andere(de wix) nameservers invullen en het werkt.
Maar dan is het pakket (of preciezer gezegd de mail) ook niet meer bereikbaar.
Blijkbaar moet het via DNS instellingen:
- heb A rec. domein.nl in juiste(wix) IP adres veranderd
( zowel voor met en zonder www )
verder toegevoegd:
- CNAME rec. domein.nl naar wix (ns3.wixdns.net.)
(dit soort oplossing gevonden op internet)
Maar werkt niet.
Als ik naar domein naam intype in browser kom ik terecht op www.www.domein.nl wat uiteraard niet wordt gevonden.
Van een hostingpakket naar Wix. Flinke downgrade....
Heeft Wix wel mail-ondersteuning? En kan je niet naar de server van Wix verwijzen via een A (en eventueel AAAA, voor IPv6) record? Dan kan je gewoon de MX-records van je hostingprovider gebruiken, waar je dan je hostingpakket laat downgraden.
omdat ik mail wil blijven gebruiken, gebruik ik dus inderdaad niet de (wix) nameserver namen,
maar doe ik, probeer ik het door DNS instellingen aan te passen. **
- heb A rec. domein.nl in juiste(wix) IP adres veranderd
- CNAME rec. domein.nl naar wix (ns3.wixdns.net.) toegevoegd
maar dit werkt niet, is niet goed, waarom niet ?
** ps dat moet toch kunnen vanhuidige pakket de mail blijven gebruiken maar de website door sturen naar wix
Zoals ik al zei: CNAME is niet bedoeld voor nameservers.
CNAME is niets meer dan een alias (canonical) om verschillende hostnames naar het IP-adres te sturen. Ideaal als je verschillende hostnames hebt voor één IP, zodat je het IP-adres op één plek in de CNAME centraal kan opgeven.
Kies DNS óf Nameservers. Ik zou DNS kiezen, dan kan je de mailservers nog extern gebruiken bij je huidige hosting. Dus je CNAME heb je NIET nodig. MX-record blijft gewoon naar de webhosting gaan. Dan moet het werken.
Houdt wel rekening dat DNS wijzigingen altijd even kunnen duren.
zoals ik toch echt zeg,
ik gebruik DNS instellingen,
één vd de mogelijkheden onder DSN instellingen is cname record toe te voegen *
Bedoel je dat ik in dit geval helemaal geen cname record nodig heb ? óf dat ik daar geen naam moet invullen (maar iets anders ??)
zoals je merkt ik ben niet zo thuis in dns toestanden... :-)
A records gaan naar een IP --> dus bijvoorbeeld naar IP server van WIX.
CNAME records verwijzen naar A records..... soort van snelkoppeling.
een * betekent: ALLES verwijst naar IP.
Ik zou gewoon de A records naar het IP van WIX verzenden en de rest intact laten.
voor mail gebruik je gewoon dan een "mail" (A) record, die verwijst naar IPadres huidige server.
Opgelost :)
Zodra je de nameservers verwijst naar WIX, vervallen al je DNS instelingen.
Edit:
Zoals Ivo al aangeeft, als je niet weet wat je doet, doe het dan niet of denk er in ieder geval over na. Een hele grote tip die ik je kan meegeven: Verander altijd de TTL naar zo laag mogelijk, wacht 24 uur totdat het overal is doorgevoerd. Zo kun je, als het fout gaat, toch snel schakelen :)
Edit 2:
Ik zou toch echt even met die "eigenaar" babbelen, een "downgrade" is niet wenselijk, hosting gaat soms zoveel verder dan alleen maar een gratis website...
Vergelijk het met een garage; zodra de klant het beter weet dan de "monteur", moet je je afvragen of je klant zich dat realiseert en of je hem/haar daar niet voor kunt behoeden.