Hall allemaal, een beginnersvraag. In het verleden heb ik geprogrammeerd waarbij ik delen van de software als library kon includen. Bij php werkt het anders. Ik dacht slim te zijn door een vast blok source code via een indlude in andere php pagina’s te gebruiken, als ware het een code. Dat werkte/werkt niet. Welke oplossing is daarvoor beschikbaar. Het kan gaan van variabelen vullen/de larderen die in de source dan gebruikt worden. Of een standaard footer. Kopiëren is gemakkelijk, maar ik vind het modulair programmeren handiger. Op een plek de source aanpassen die vervolgens in de pagina’s verwerkt worden. Hoe doen jullie dit en wat is aan te bevelen in php? Alvast dank.
Als je twee fysiek gescheiden sources hebt, dan zou je toch een brug moeten leggen tussen beiden.
Waarom zijn ze eigenlijk gescheiden? Als je bepaalde data uit een ander systeem wilt opvragen, dan lijkt het mij zinniger om een (REST) API te gebruiken in het doel-systeem. Terwijl je in je bron-systeem A de boel dan bij B ophaalt.
Als ik bijvoorbeeld gegevens van Facebook wilt gebruiken, heb ik ook geen toegang tot hun source. Maar kan ik uitsluitend via een API hier toegang tot krijgen.
In php kun je prima libraries maken. Ook zijn er vele kwalitatief uitstekende libraries beschikbaar
Echter hoort er in een library bij voorkeur één enkele class te staan. Dit gaat dan over OOP programmeren.
Wil je procedureel programmeren dan zou je libraries kunnen maken met één of enkele functies er in.
Uiteraard kun je de libraries gewoon kopiëren naar andere projecten.
De Footer die jij noemt is wat mij betreft een uitzondering. Dit is een gedeelte van de VIEW. Deze plaats je dus niet bij de echte libraries maar in een folder met een naam als "templates" bijvoorbeeld.
Als je op één fysiek systeem werkt (mij is niet duidelijk hoe dat in jouw situatie is) kan je prima meerdere library's gebruiken. De meeste frameworks hebben wel mogelijkheden hiervoor.
Maar wat werkt er nou precies niet? Want hierboven allemaal hele mooie antwoorden (maar misschien iets te diep voor "een beginner"), maar als het gewoon een include(...) is die "niet werkt" (zie http://php.net/manual/en/function.include.php ) dan ben ik ik toch heel benieuwd naar de code en de foutmelding.
Maar die staan standaard uit, en dan als de PHP-support uit zou zijn, zou het script aan die kant sowieso niet werken. Infeite sta je in jouw situatie gewoon gezellig plain-text scripts op te halen.
Infeite sta je in jouw situatie gewoon gezellig plain-text scripts op te halen.
Mja, die vervolgens als PHP geïnterpreteerd worden omdat je deze via PHP include. Plaintext kan prima PHP-code bevatten. Hoe dit tekstbestand behandeld/verwerkt wordt staat los van het feit dat het een tekstbestand is.
Dank voor de reactie. Ik zie dat er geen eenduidige manier is. Ik wil variabelen die ik in meerdere pagina’s gebruik apart includen, omdat ik dan maar een bestand hoef aan te passen om direct overal up to date te hebben. Ik had al gemerkt dat include niet altijdchetzelfde werkt. Ik ga met jullie tips aan de slag. Dank.