Ik heb bij de inlogpagina de mogelijkheid om een vergeten wachtwoord te resetten.
Dat geldt ook bij een vergeten gebruikersnaam.
Nu heb ik een uniek lidnummer.
Ik zou in de welkomstmail dit nummer eenmalig kunnen vermelden.
Daarmee zou bij het kwijtraken van zowel ww en gebruikersnaam eventueel
ingelogd kunnen worden (wachtwoord en gebruikersnaam resetten ?)
Is dat een redelijke mogelijkheid?
Of de gebruikersnaam vermelden?
Het emailadres is natuurlijk ook uniek.
Ik werk liever niet (meer) met persoonlijke vragen....
Of gewoon berichtje naar de beheerder ?
Dat is correct, maar nogmaals, dat ligt aan degene die de DNS instellingen beheert. Op een globaal niveau is een e-mailadres uniek, of hoeft het zelfs helemaal niet te bestaan. Denk bijvoorbeeld aan gmail, waar een willekeurig aantal adressen naar 1 adres kan mappen, en niet aleen omdat punten e.d. uit het adres worden gehaald voor het routeren.
Op een zeker punt zul je er toch vanuit moeten gaan dat een beheerder zijn werk goed gedaan heeft, en niet vanuit het zuiver theoretisch oogpunt beredeneren dat e-mail op verschillende servers uit kan komen. Sterker nog, dat is een ontwerpbeslissing die ook voor MX records genomen is voor het geval de primaire server offline is.
Ik gebruik in de praktijk, dagelijks bijna, bewust verschillende varianten van één en hetzelfde Gmail-adres: verschillende combinaties van hoofdletters en kleine letters, verschillende vormen van de punt in de gebruikersnaam en verschillende labels. Dus wat betekent "uniek" dan eigenlijk?
Een probleem van e-mail in een verificatieprocedure is verder dat het geheel nooit sterker is dan de zwakste schakel in het gehele proces voor het verzenden en ontvangen van e-mail.
>> verschillende vormen van de punt in de gebruikersnaam en verschillende labels.
Die begrijp ik even niet.
Hoofdletters: Die kun je gewoon lowercase vergelijken Punten: een punt is een punt !? Labels: Dat is gewoon een manier om je mail te organiseren en heeft verder niets met de inhoud van een email te maken.
Ward, al die varianten komen in het account van 1 gebruiker uit, en zijn als zodanig uniek. Een gebruiker kan sowieso al meerdere adressen hebben, dus dat zou ook geen argument kunnen zijn.
Oh zo.. dat wist ik niet van die punten met gmail. Gelukkig niet iets om je zorgen over te maken alhoewel een gebruiker op die fiets twee maal zou kunnen registreren op één inbox. Kan een puntje zijn voor bepaalde toepassingen.
Ward, al die varianten komen in het account van 1 gebruiker uit, en zijn als zodanig uniek. Een gebruiker kan sowieso al meerdere adressen hebben, dus dat zou ook geen argument kunnen zijn.
Klopt, maar als je inlogsysteem een e-mailadres gebruikt (in plaats van een gebruikersnaam), dan moet je er wel rekening mee houden dat [email protected], [email protected] en [email protected] allemaal hetzelfde zijn. Met andere woorden: niet jij maar een extern systeem bepaalt welke credentials "uniek" zijn.
Punten varieer ik zelf overigens om een praktische reden: Amerikanen hebben moeite met tussenvoegsels. Voor hen is het dus ward.vanderput@ in plaats van ward.van.der.put@.