Misschien ga ik binnenkort een website voor iemand maken (een informeel projectje wat even tussendoor komt). Nu heb ik daar ongeveer anderhalve maand de tijd voor. Er is nog helemaal niks aanwezig, geen server, geen bestaande website ... en geen plan. Kortom, nada ... noppes. Alles moet van scratch af aan worden gebouwd.

Ik zoek nu dus een oplossing waarmee ik in anderhalve maand een reguliere website (geen webshop) uit de grond kan stampen ... van plan tot oplevering. Wat is de 'way to go' volgens jullie? Geheel zelf gaan programmeren lijkt me geen optie, omdat ik verwacht dat dat veel te veel tijd kost. Wat dan wel? Mijn eerste gedachte gaat uit naar WordPress. De juiste keuze volgens jullie? Nu heb ik in m'n leven genoeg websites gemaakt, maar nog nooit met WordPress. Concrete vragen:

1. waar download ik de juiste versie?
2. moet je WordPress echt installeren, of kan ik gewoon een aantal mappen naar de server kopiëren en werkt alles dan?
3. na installatie, is er dan al een standaard template actief?
4. waar kan ik goede gratis templates (zonder reclame) verkrijgen?
5. kan ik templates aanpassen zonder dat de aanpassingen bij een update verdwijnen? Zo ja, hoe?

Graag jullie input/ideeën/reacties.
Dan ben ik benieuwd of de developers ooit nog eens het licht gaan zien met Wordpress, en een nieuwe versie uitbrengen met Symfony als framework ofzo. Desnoods als fork met een nieuwe naam.

Net als waar phpBB een aantal jaar geleden mee is begonnen.
Beste OpenSource CMS vind ik tot nu toe MODX, hier bouw ik al mijn websites in. Maar ik gebruik hierbij geen plug-ins van derden (schrijf al mijn eigen plug-ins) en gebruik dus eigenlijk alleen de core van MODX. Omdat ik fan ben van MODX draag ik ook bij aan de community van MODX, zo voer ik bijvoorbeeld bugfixes en updates to aan het OpenSource CMS.
Maar Ozzie, je hebt toch in de loop der jaren hier zelf een eigen framework/cms gebouwd? Kan je daarmee niet je eerste praktische toepassing realiseren? Zou een mooie praktijktest zijn?
@Aad ... ik ben daar mee bezig geweest ... maar ook met andere dingen ... druk druk ... dus het ligt op z'n gat allemaal.
Ik denk dat ik het eens ben met het eerdere antwoord van @Frank. Wat je gaat gebruiken hangt toch echt af van wat het moet kunnen. Begin dus bij het eind en maak een soort van functionele spec. Van daaruit kies je je gereedschap, niet andersom.

Reageren