Goedemorgen allemaal,
Momenteel heb ik 1 ISP, met een vast IPadres.
Deze gaat helaas te vaak down naar mijn mening, echter heb ik hier geen invloed op.
Dus ik heb maar een 2e ISP gisteren aangevraagd met vaste IPadres, komt wel iets meer bij kijken qua infrastructuur, maar ik ga het oplossen met een Draytek die multiple WAN ondersteunt.
Situatie is nu als volgt (vrij standaard):
ISP 1 --> Fritzbox (DSL) --> firewall -> lokale server.
Situatie wordt:
ISP 1 en ISP 2 --> Drayteck --> firewall -> lokale server.
Nu heb ik een VPS, waarbij de mail naar bovenstaande Exchange server wordt verzonden, dit gaat via mail.domein.nl (IP naar de zaak, A record ) en dan komt bovenstaande situatie aan bod.
Stel dat ISP 1 down gaat, heb ik in de regel nu niks... dus mijn mail ligt plat.
Met een 2e ISP, heb ik wel internet, maar mijn mail is nog niet bereikbaar.
Dus ik wil eigenlijk een soort van fallback gaan creeeren, mits IP 1 niet bereikbaar is.
Mijn idee:
MX record aanmaken naar fallback.domein.nl waarbij "fallback" een A record is met het IPadres van ISP 2.
Graag zou ik jullie mening willen hebben, zit ik in de juiste richting? Of zie ik iets over het hoofd?
ps: Externe ICT bedrijf die ik normaliter inschakel, kan het niet of wil het niet, ik sta er dus eigenlijk een beetje alleen voor... nu kan ik natuurlijk wel een ander bedrijf benaderen, maar daar heb ik momenteel even geen behoefte aan, want dat is weer een heel ander traject :)
2.367 views